x

Canadian Music Week: Danmark og musikbranchen mødtes i Toronto

Canadian Music Week: Danmark og musikbranchen mødtes i Toronto

GAFFA er til stede på den canadiske festival Canadian Music Week, der finder sted i Toronto 7.-10. marts – og har været til snigpremiere.

Scenen var sat i det såkaldte Donald Trump-showroom i det centrale Toronto onsdag eftermiddag kl. 17. En demonstrationsmodel af en superluksuslejlighed, som senere skal rives ned, hvorefter en gigantisk skyskraber, der indeholder identiske lejligheder af samme type lejlighed, skal bygges. Showroomets eneste funktion er, at fremtidige købere kan, se hvad de får for pengene, til den nette sum af 15-20 mio. pr. stk.

Der var passende eksklusivt snit over gæstelisten ved gårdsdagens event som optakt til festivalen Canadian Music Week, der finder sted fra den 7.-10. marts. Formålet var at promovere den danske delegation som MXD (Music Export Denmark) repræsenterer på festivalen, nærmere bestemt grupperne Kissaway Trail, Moi Caprice, Vincent Van Go Go, Power Solo og Funky Nashville. Konsul Peter Mørk og den i Toronto baserede dansker Jesper Quist fra promoveringsselskabet Musebox havde i ugerne op til festivalen bombarderet den canadiske musikbranche med invitationer og cd’er, og effekten udeblev ikke.

Fremmødet i Trumph-bygningen – hvor der passende blev budt på dansk smørrebrød og kolde Carlsberg – var imponerende. Den danske ambassadør Poul Erik Dam Kristensen – der havde taget vejen fra regeringsbyen Ottowa – var blandt de først ankomne sammen med Helle Agerdal Olsen fra Dansk Eksportråd under Udenrigsministeriet (der støtter MXD’s fremstød) sammen med grupperne The Kissaway Trail (billedet) og Vincent Van Go Go. Senere ankom mindst 100 mennesker fra den canadiske musikbranche, som udover smørrebrød og øl lagde ører til de danske bands, som kørte i repeat på stereoanlægget. Denne skribent snakkede blandt andet med distributionsselskabet Outside (der i forvejen repræsenterer Figurines), der fortalte, at de specielt havde et godt øje og øre til Power Solo og Kissaway Trail.

De næste 3-4 timer blev der minglet, talt og fotograferet og ingen af de fremmødte var i tvivl om, at den danske aften Spot On løber af stabelen på lørdag den 10. marts på spillestedet Silver Dollar i det centrale Toronto.

Det var en tydeligt tilfreds MXD-chef Kristian Riis, der senere sagde farvel til de mange fremmødte gæster, som var på vej ud i den canadiske vinterkulde igen (dagen før havde temperaturen været nede at runde de minus 24) og konkluderede følgende:

– Det er første gang, det for alvor er lykkedes at bringe en del af den internationale rock- og musikbranche sammen med den mere officielle del af Danmark på en afslappet og personlig måde. Jeg tror, at det er vigtigt for branchen her i Canada at vide og se, at officielle repræsentanter og institutioner i Danmark bakker op om Music Export Denmarks aktiviteter i Canada og udlandet i øvrigt.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA