x

Kira And The Kindred Spirits går til balletten

Kira And The Kindred Spirits går til balletten

For tiden spiller balletten "American Mixture" på Det Kongelige Teater. En forestilling bestående af flere balletstykker, nærmere bestemt tre af slagsen, som er instrueret af tre amerikanske koreografer. Ét af stykkerne hedder "Rhapsody", som sættes i musik af Kira And The Kindred Spirits og instrueres af den anerkendte koreograf Nicolo Fonte.

Ballet og Kira And The Kindred Spirits? To størrelser, som umiddelbart virker svært forenelige, ligesom rockmusik i det hele taget ikke ligefrem associerer til graciøse trin på tåspidser. Alligevel vælger Nicolo Fonte, blandt en håndfuld danske bands, at anvende Kira And The Kindred Spirits musik til "Rhapsody", der ifølge Nudansk Ordbog betyder: "Et musikstykke, der er sammensat af flere melodier eller musikbrudstykker". Men hvad er det, som er så fascinerende ved gruppens musik, spurgte vi Nicolo Fonte om:

– Den er meget kraftfuld og spirituel, og jeg er meget imponeret af hendes (Kiras) tekster. Og så synes jeg, musikken er meget dansabel med interessante rytmer, der ikke altid anvender de samme ensformige rytmeslag. Og så elsker jeg hendes (Kiras) stemme – den er en vigtigt aspekt af musikken.

Havde du problemer med at integrere Kiras musik med balletten?
– Nej, egentlig ikke. Jeg gjorde mig mange tanker omkring, hvordan jeg skulle planlægge balletten. Men det kunne være svært at vælge sangene ud og dernæst vælge i hvilken rækkefølge de skulle komme, og hvordan de skulle fungere i forestillingen som helhed, eftersom balletten følger et koncept og har sin egen puls.

Kira and the Kindreds musik er grundlæggende rockmusik - påvirkede det måde, du arbejdede på i processen med at realisere balletten?
– Ja, bestemt. Jeg har en særlig stil som koreograf, og jeg er faktisk kun interesseret i nutidig ballet, så jeg er interesseret i at tage den klassiske tradition og modernisere den og gøre den nutidig – en form for dansesprog, som kan kommunikere med det moderne menneske. Og Kiras musik passede godt i forhold til det, jeg ønskede med denne ballet.

Nyt land for Kira
Vi satte Kira stævne og spurgte hende blandt andet, hvad hun tænkte, da hendes musik blev integreret med balletten.

– Det er selvfølgelig intenst at opleve andre fortolke det, man laver, med en så stærk udtryksform, som dansen er. Men det er også meget fremmed for mig, for jeg har aldrig dyrket dans, så det virkede ret kraftigt på mig første gang, da jeg oplevede en af de der dansere stå og danse til et af mine numre, som jeg har siddet og skrevet på et eller andet soveværelse et sted.

Endvidere bedyrer Kira, at hun i begyndelsen skulle vænne sig til at stå på det Det Kongelige Teaters Gamle Scene, da den fysiske afstand til publikum er større her end på et normalt spillested. Den danske kvartet har dog ikke komponeret helt nye sange til balletten, men genbruger numre fra gruppens til dato tre album, som de fremfører live under forestillingen.

Ifølge Kira er grundformen i sangene den samme som på gruppens studiealbum, selvom der lejlighedsvist er indføjet nogle passager imellem numrene til at binde dem sammen med henblik på at skabe et heldhedspræg. Dertil indgår et stryger-ensemble, som normalt ikke er med til bandets koncerter.

For Kira er balletgenren et uudforsket land, selvom hun via en veninde fra Los Angeles har fået et indblik i ballettens verden. Adsprugt, om Kira kunne tænke sig at lave musik til ballet igen, svarer hun:

– Jeg vil ikke sige, at jeg som et udgangspunkt vil gøre det igen. Det skal være spændende, ligesom det her har været spændende. Hvis jeg skulle gøre noget lignende igen, så vil det nok alligevel være noget helt andet. Men det har været et kæmpe privilegium som Rock 'n' Roll-musiker at prøve det.

"American Mixture" fik premiere den 17. marts og spiller indtil den 9. maj. Billetter til forestillingen kan rekvireres på Billetnet.

Det Kongelige Teater


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA