x

Jamie XX – den visionære beat-kreatør

Jamie XX – den visionære beat-kreatør

Det går godt for den unge London-musiker Jamie Smith, bedre kendt som Jamie XX. Sammen med bandet The xx har han vundet den anerkendte Mercury Music Price og fået stormende succes i det meste af verden. Sideløbende har han gjort kometkarriere som producer, beat-maker og remixer for et hav af store kunstnere, så som Radiohead, Alica Keys, Adèle og Florence + The Machine. Hans debutalbum som solist er netop udkommet, han spiller på Roskilde Festival og i Vega 1. november, og singler som Sleep Sound, Far Nearer og All Under One Roof Raving har allerede ramt radiokanaler verden over. Smiths talent for at forme sublime, tekstuelle, elektroniske lydlandskaber er åbenlyst. Samtidig er han en ydmyg ung fyr, som bare gerne vil have lov at bruge alle døgnets 24 timer på at lave musik.

Den visionære beat-maker

Det hele begyndte i Putney i det sydlige London, hvor en ung Smith skulle lære at spille trommer. Han følte dog, at trommesættet, såvel som den undervisning han modtog, begrænsede ham i det, han gerne ville udtrykke.

– Min første oplevelse med at spille musik var faktisk ikke særlig god. Jeg hadede, at andre skulle lære mig at spille musik. Da jeg fik muligheden for at lære mig selv det, lærte jeg at elske at spille musik.

Smith kastede sig i stedet over programmering af lyde på sin computer. Det store udvalg af lyde overførte han efterfølgende til elektroniske tromme-pads, som han kunne spille på både i studiet og live. Mulighederne på det computerbaserede trommesæt syntes endeløse, og det tilfredsstillede Smiths umættelige trang til at prøve nye ting af.

– Jeg plejer at tilbringe mange timer i studiet for at finde på lyde, som ikke er lig noget, jeg nogensinde har lavet eller hørt før.

De uundværlige bandmedlemmer

Smith har et nært forhold til sine bandmates Oliver Sims og Romy Madley Croft, som han har kendt i over 11 år. De spiller en uundværlig rolle for hans musikalske karriere. Ifølge Smith ville hans nye plade ikke eksistere, hvis det ikke var for dem. Man kunne forestille sig, at et skridt mod en solokarriere kunne være et skridt væk fra bandet, men sådan ser Smith det ikke.

– Jeg har altid lavet musik for mig selv, samtidig med at jeg har spillet i bandet. Vi støtter virkelig hinanden, vi er bedste venner, og det påvirker ikke os som band, at jeg laver det her ved siden af. Lige nu er vi eksempelvis i gang med at skrive og indspille vores tredje album med The xx. Jeg ser det kun som en fordel, at jeg laver mine egne ting ved siden af. Det kan inspirere os i bandet til at gøre tingene anderledes.

Jamie XX's umiskendelige lyd

Det var The XX's atmosfæriske covernummer af sangen You Got The Love afFlorence + The Machine, som for alvor satte gang i efterspørgslen på det unge beattalent. Blandt de interesserede var pladeselskabsejer Richard Russell. Han bad Smith om at remixe et helt album med rap-legenden Gill Scott-Heron.

– Jeg har været stor fan af Gill Scott-Heron, siden jeg var lille, så jeg var ret beæret over at møde ham og høre hans historier. Projektet var godt, fordi jeg ikke tænkte så meget over det. Det er nok et af de projekter, som jeg er mest stolt over.

De mange remix, som Jamie XX har lavet, kan nærmest siges at have formet ham som kunstner. I hvert fald har han igennem arbejdet med andre kunstneres musik vist, at han har sin helt egen umiskendelige lyd. En lyd som på én gang er kompleks og atmosfærisk og let. Uanset om han remixer Rihanna eller Radiohead, er man aldrig i tvivl om, hvem der står bag. For Smith handler det at remixe om at finde et genkendeligt element i en sang, og så bygge sit eget univers op omkring det.

– Det hele begynder med et mønster, og derfra tager sangen sin form.

Hvem?

– Jamie XX er en skygge af min personlighed. Det er en persona, som jeg kan gemme mig bag. I virkeligheden er jeg bare en lille dreng, som godt kan lide at lave en masse musik.

Hvad?

Farverig og personlig musik.

Hvor?

– Jeg voksede op i syd-London, og bor nu i Shoreditch i øst-London. Jeg elsker byen. Jeg tror ikke, at jeg nogensinde kunne leve andre steder end der.

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA