x

Sebastian: Helt til stede

Sebastian: Helt til stede

Sebastian er blevet 65 år, men er stadig en mand med både meninger og mod på at arbejde. Således er han netop aktuel med sin første liveudgivelse i lange tider med dokumentationer af sidste års to turnéer. GAFFA mødte trubaduren til en snak om albummet og idéerne bag.

Det er mere end ti år siden, at du begyndte at give koncerter efter en meget lang pause. Hvorfor er det nu, du vil udgive et livealbum?

– Det er der flere grunde til. Der var sat for mange ting i gang omkring den liveudgivelse, som hedder "Trubadurens Aften" (2004, red.). Jeg synes, at dvd'en var meget okay, men den tilhørende cd var ikke i orden. Hvis du kunne fornemme, at du var i rummet og se publikums reaktion, fungerede den, men jeg synes ikke, at den kun som lyd-cd var særlig vellykket. Det var noget, som blev planlagt forholdsvis hurtigt, men for at det skulle lade sig gøre, kunne der først optages på en af de allersidste spilledage, på Magasinet i Odense, og så skulle det hele tages fra den ene koncert. Derfor lod jeg den også udgå efter et par år.

– Jeg har ikke syntes, at den har været mindeværdig, selvom der også var nogle gode ting på. Så jeg har mere haft en tanke om, at jeg på et tidspunkt skulle lave et livealbum, som også havde nogle af de nyere ting, jeg har lavet. Altså noget af det, jeg har lavet inden for de sidste fem-seks år. Min stemme er også blevet langt stærkere, og som helhed har den en meget højere kvalitet på dette livealbum end på "Trubadurens Aften".

Så det har også været vigtigt for dig at lave en ny livedokumentation?

– Det er klart, at jeg har haft nogle stemmeproblemer i mange år – og det har også taget mange år at overbevise folk om, at det er blevet bedre og bedre."Så Blidt Til Stede" er et udtryk for to turnéer, som ikke lå ret langt fra hinanden, så jo mere jeg er ude, jo bedre bliver det også.

Hvordan har du udviklet dig på scenen, siden du begyndte at turnere igen i 2003?

– Stemmen er blevet langt bedre og sikker, men jeg har det jo også sådan, at de sidste tre-fire koncerter er de bedste, som jeg nogensinde har lavet. De bedste i timing, afveksling og i sammenhæng. Min guitarteknik i forhold til fingerspil har aldrig været bedre, end den er nu.

Du har haft nogle få bandseancer kørende inden for de senere år. Hvorfor er der ikke kommet noget livemateriale ud af det?

– Det er et stort projekt at lave et livealbum. Omkring afslutningen med bandet i 1987, hvor vi jo efterfølgende havde en pause på mere end 20 år, var der forslag om, at vi skulle lave et livealbum. Men det blev lige pludselig for uoverskueligt, så det blev aldrig til noget. Fra 1987 til 2009 var der ikke noget band, så når vi skulle ud at spille på de seneste turnéer, vidste vi ikke, hvordan det ville gå. Jeg har ikke haft noget behov for, at de skulle forenes på en udgivelse. Svaret er jo, at fordi der er så mange ting, man skal koncentrere sig om for at få koncerten til at fungere – fordi du ikke er et fast band – ligger der alt for mange usikkerhedsmomenter til, at du også kan overskue liveoptagelsen. Et andet svar på det, du spørger om, er, at solosituationen jo er det, jeg har gjort hele tiden og allermest, og samtidig er der en større intensitet, når jeg er alene på scenen.

Overvejer du at samle bandet igen?

– Det har jeg ingen planer om. Men hvem ved, hvad der sker…

Tilbage til det nye livealbum. Hvordan har du valgt sangene ud?

– Jeg har regnet ud, at jeg har lyttet til omkring 350 sange, og så har jeg undervejs noteret, hvad jeg synes, der skulle med, og så til sidst sorteret endeligt. Der var jo flere ting at tilgodese i forhold til, hvilke sange, som skulle med. Der skulle nogle med, som folk kender, altså for eksempel "Her Er En Sang" og "Rose", men der skulle også gøres plads til andre ting.

Du har udelagt flere af dine nøglesange, eksempelvis "Når Lyset Bryder Frem" og "Du Er Ikke Alene" – hvorfor?

– Jamen jeg tænkte jo også den tanke, at når folk så kommer til koncerterne, kan de jo høre alle de sange, som ikke er med på albummet. Og hvis alle klassikerne var kommet med, skulle jeg udelade en del af de nyere ting. Jeg kunne jo sagtens fylde hele albummet med sange, som folk kender, og det syntes jeg ikke var sjovt. For mig var det vigtigt at få sange som "Tosset Med Tretten" og "Våbensangen" med, fordi jeg synes, de er vigtige, men det er ikke sange, som folk ikke har et særligt nært forhold til.

Har du lavet meget om i sangrækkefølgen på albummet?

– Nej, det syntes jeg var meget klart fra start af, at den skulle starte med "De Vilde Og De Værste". Både fordi det er en af de bedste optagelser, men som sagt også, fordi det var vigtigt for mig at vise, at mine nyere ting kan klare sig i forhold til de gamle.

Du udsendte jo for få år siden liveoptagelser fra 1976. Hvordan oplever du dig selv på scenen nu i forhold til dengang?

– Hvis du så mig dengang, ville der være en helt anden timing. En del af sangene står ret stærkt, men hvis du havde set mig til koncerterne dengang, gik der lang tid mellem numrene, og så skulle jeg prøve at være sjov og fortælle et eller andet. Det, som jeg kan i dag, er at lave historier og sammenhænge, som står tæt med sangene. Nu ligger der også en entertainerfunktion, som ikke var så stærk dengang. Jeg skal holde folk fanget i to timer, og næsten uanset hvor store spring, jeg tager stilistisk, får jeg det på en eller anden måde til at hænge sammen. Det kunne jeg ikke dengang.

Hvorfor har du valgt at kalde albummet "Så Blidt Til Stede"?

– Det syntes jeg var helt indlysende, da jeg fandt på det. Jeg har haft sangen (fra "Cyrano", 1993, red.) med på scenen engang imellem og egentlig ikke tænkt så meget over det. Så var der et klip med i filmen, som blev lavet om mig for et par år siden, og den var der mange, som reagerede på. Så tænkte jeg, at jeg ville prøve at tage den med mere permanent. Set ud fra et synspunkt som sangskriver har jeg skrevet nogle af mine bedste sange til musikteater. Hele musikjournalistikkens mere eller mindre afvisning af mine musicals gjorde, at jeg tænkte, at jeg ville tage sangene med og få bragt dem hjem til det oprindelige udtryk – som om det var sange, jeg havde skrevet til mig selv – og det var jo også, også selvom nogle andre sang dem.

Sebastian – "Så Blidt Til Stede" – udkom 11. maj 2015. Læs GAFFAs anmeldelse her.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA