x

Ulvetimen: I kontrasternes verden

Ulvetimen: I kontrasternes verden

Hvornår og hvordan startede du med musikken?

– Jeg startede i december 2010, hvor jeg rykkede ind i mit barndomshjem, fordi min kæreste tog til Indien og lavede yoga. Vi havde en lejlighed på Nørrebro i København, som var sindssygt dyr. Min kæreste skulle være væk i tre måneder, så jeg tog hjem og rykkede ind på min papfars værelse. På det tidspunkt gik jeg på Konservatoriet i Aarhus og havde en koncertcafé, så jeg satte mig en opgave. Jeg gav mig selv en uge til at producere fire sange. Det var i december, så jeg var gået mere eller mindre på ferie og havde bare koncertcaféen at tænke på. Jeg gik i gang ved 23-tiden hver dag og tændte computeren og fortsatte til om morgenen. Så jeg følte, at december var en fuldstændig mørk måned, og jeg tror, det var der, jeg kom ind i universet. Her fik jeg så lavet de fire sange til koncertcaféen, og flere af sangene kom med på vores ep. Efterfølgende fortsatte jeg så bare med at lave musik.

Hvorfor valgte du at kalde bandet for Ulvetimen?

– Jeg stødte på begrebet i Ingmar Bergmans film af samme navn, og syntes bare, æstetikken omkring ulvetimen var interessant. Hjemme på værelset lavede jeg jo bogstavelig talt også musik i ulvetimen. Kontrasten med det gode og det onde og det mørke og det lyse. Ulvetimen er det sidste mørke før dagens lys. Du skal have alle yderpolerne med. I en glad sang skal der være noget dystert og omvendt. Ellers har det en tendens til at blive det kedeligt. For mig er ulvetimen derfor et andet ord for kontrast.

Hvordan har det været at arbejde med Nikolaj Nørlund?

– Det har været en spændende og lærerig proces. Nørlund forstår at bruge det danske sprog. Ud over hans evner til lege med og bruge sproget, lærte jeg også nogle vigtige ting om at være bedre til at skrælle en masse lag af musikken og gå helt til benet. Noget, som jeg ofte har svært ved, for mine kladder er ofte proppede med idéer og har derfor tit alt for mange lag.

Dit univers er meget dystert. Hvad drager dig?

– Det er kontrasten til mit eget liv. Jeg synger for eksempel om kvindemord og andre mere eller mindre makabre ting. Det er selvfølgelig ikke de lyster, jeg går rundt og har, men det er spændende at arbejde med det, når mit liv i bund og grund er stille og roligt. Så jeg udlever det lidt mørkere gennem mine tekster. Samtidig er jeg også farvet af, at jeg voksede op i et hjem med Nick Cave og Leonard Cohen, og deres univers har jeg taget med mig.

Skriver du meget?

– Egentlig ikke. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave noget med mere gang i og lidt mere fest. Jeg har tre sange i den boldgade og skal finde ud af, om det holder. Det skal heller ikke komme for langt væk fra det, jeg laver nu.

Hvad er det for et album, du har lavet?

– Det er et værk. Jeg synes virkelig, det er gennemarbejdet. Der er ikke noget, som er overladt til tilfældighederne, for jeg har brugt så vanvittigt meget tid på det. Jeg arbejder rigtig meget med det narrative, og fra første til sidste nummer er der en sammenhæng. Sådan var det også på ep'en.

Hvad har du brug mest tid på i processen?

– Arrangementerne, men det er ikke noget, som jeg står for alene. Jeg har jo haft et band til at hjælpe og komme med ideer og kreative indspark. De får en kladde med nogle retningslinjer, og så skal de tage sig selv med i det. Når så man skifter guitarist midt i det hele, kommer der en helt ny lyd, og jeg har skiftet rigtig meget gennem tiden.

Hvorfor hedder albummet "Indtag Natten"? Da jeg skulle navngive albummet, syntes jeg, det gav mening på flere planer. Jeg indtog selv natten i tidernes morgen, da jeg startede hele projektet. "Indtag Natten" er også en sang på forrige selvbetitlede udgivelse, og handlingen i denne sang matcher meget godt mit point of no return i handlingen, der udspiller sig på albummet. Derudover er det nok et subtilt ønske, jeg har til vores lyttere, om at musikken skal høres, når roen og mørket har lagt sig over land og by.

Musikken på albummet har store kontraster. Har du søgt meget for at finde frem til det endelige resultat?

Jeg har ved, ikke om jeg har søgt meget, men jeg har prøvet forskellige retninger og forskellige lyde. Et eksempel er, at da vi lavede ep'en, indspillede vi syv numre. To af dem kom ikke med, fordi de var for langt væk fra den røde tråd, En af sangene, "Din Skam", tog vi op igen og indspillede i København for herefter at slette det hele igen. Så tog vi den med til Aarhus og lavede den akustisk i et take, og den version var stærk nok til at komme med på albummet.

Kan du spore en udvikling fra din ep i 2013 og til nu?

– Jeg synes, at musikken er blevet bedre, og vi er blevet bedre til at tage nogle lag af musikken og dermed gøre det mere enkelt. Men jeg synes, vi er tro mod ep'en, selvom vi bevæger os lidt væk fra den.

Hvordan har du arbejdet med at finde din identitet?

– Det er ikke noget, som jeg har arbejdet bevidst med, men jeg føler, at jeg har fundet den. Selvfølgelig er det kommet hen ad vejen, men jeg har specielt kunne mærke det, når jeg har været ude at og spille og samtidig har hvilet i mig selv. Da nervøsiteten blev sund. Jeg har fundet ud af, at det er meget vigtigt for os, at vi ikke er for øvede, når vi skal spille koncerter, så vi ikke bliver en balleversion af os selv. Der skal være noget på spil.

Fortæl noget om dit forhold til det danske sprog…

– Jeg tror aldrig, at jeg har overvejet at skrive på engelsk. Distancen er for stor. Det danske sprog går lige ind, og så har jeg altid haft en kærlighed til ord. I 8. klasse lavede jeg et digt og kan stadig huske et billede i teksten med nogle måger, som hang i snore. Min klasselærer skrev, at jeg havde sans for det lyriske, og det vækkede noget i mig. I forhold til lyrikken og det sproglige lader jeg op til at skrive ved at skabe mig en ordbank. Her noteres alle sætninger og ord, som jeg støder på eller kommer til at tænke på. Hen ad vejen får jeg skabt en samling fyldt med flotte ord og billeder, som jeg så bruger til at lave mine sange. Det er den gængse måde jeg skriver på, selvom det ikke er en entydig køreplan for, hvordan numrene kommer til verden. Jacob Bellens sagde i et interview i Information, at sangskrivning er verdens bedste Sudoku, og det synes jeg giver virkelig god mening.

Hvem: – I bund og grund er det mig, som er Ulvetimen. Jeg laver al musikken og står for det hele lige nu. Selvfølgelig er det noget, jeg på sigt håber at kunne få nogle samarbejdspartnere med ind i - for eksempel i forhold til bookingen. Jeg har et band og forsøger at gøre det så fast som muligt, men som ung musiker er der bare sindssygt mange ting, der trækker. Hvis der er flere penge at hente et andet sted eller en uddannelse, som trækker, er det det, der kommer i første række. Men så vidt som muligt holder vi den faste besætning, men man har lov til at få en vikar på.

Hvad: – Nordisk rockmelankoli møder amerikansk folkemusik. Det skal være behageligt at høre på.

Hvor: – har base i Aarhus.

Ulvetimen – "Indtag Natten" – udkom den 22. juni 2015

Læs GAFFAs anmeldelse af "Indtag Natten" 

Se musikvideoen til "Nord" fra "Indtag Natten":


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA