x

Nate Wooley Quintet (Us)
JAZZHOUSE
D. 14.03.2014 Kl. 21:00


Opsigtsvækkende grænsesøgende amerikansk trompetist i spidsen for anmelderrost kvintet byder på fængslende hypermoderne jazz med afsæt i hard- og freebob-traditionerne.



Nate Wooley (trompet), Josh Sinton (basklarinet, barytonsax), Matt Moran (vibrafon), Eivind Opsvik (bas), Harris Eisenstadt (trommer)



”Nate Wooley er uden overdrivelse én af samtidens mest interessante og usædvanlige trompetister”.
- Dave Douglas.


Det er ingen tilfældighed, at man må ty til superlativerne, når man skal sætte ord på Nate Wooleys evner, som i tilfældet med hans ældre instrumentkollega selveste Dave Douglas. Der er nemlig noget særligt på færde med den nu 39-årige New Yorker-trompetist, komponist og orkesterleder, som er nært forbundet med den mere eksperimenterende del af jazzen eller jazzavantgarden, om man vil. Han er en musiker med en uortodoks virtuositet, som trækker på impulser fra nær og fjern i forsøget på at rykke ved konventionerne og finde nye veje i musikken. Dog med et vågent øre til traditionen. Nate Wooley er med jazzbladet DownBeats ord ”en voldsom original og nysgerrig hornspiller, som skræver over kløften mellem jazz og abstrakt improvisation, som var det en simpel revne i fortovet”.


Megen af Nate Wooleys originalitet skinner igennem i hans virke som instrumentalist. Han er en del af en lille hærskare af trompetister, som har sat sig for at udvide instrumentets udtryksmuligheder: at frembringe nye/anderledes klangfarver, tonekvaliteter og dynamikker mv.. I Wooleys tilfælde sker det ved hjælp af overblæsning, elektronik, støj, vokalisering samt general brug af ”extended technique” – en term brugt til at beskrive ukonventionelle spillemetoder. Derudover er Wooleys stil kendetegnet ved en varm, lyrisk, melodisk åre og emotionel dybde. 


Nate Wooley kommer oprindeligt fra en lille flække i staten Oregon i det nordvestlige USA. Allerede som 13-årig startede han med at optræde professionelt. Det var sammen med sin far, som er bigband-saxofonist. Wooleys opvækst i en landsby med en i reglen rolig, langsom og tilbagelænet dagligdagsrytme har også haft en afsmittende effekt på hans musikalske æstetik. Det kommer navnlig til udtryk, når han slår sig løs i soloformen. 


I 2001 rettede Nate Wooley kursen mod mere hæsblæsende himmelstrøg. Han slog sig ned i New York, hvor der ikke gik lang tid, inden han havde bidt sig solidt fast i scenen. Man har siden kunnet opleve ham i samarbejder med avantgardekoryfæer såsom John Zorn, Anthony Braxton, Fred Frith, Evan Parker, Kenny Wheeler og Zeena Parkins. Hertil kommer konstellationer med lysende talenter fra hans egen generation såsom Chris Corsano, Peter Evans og Mary Halvorson, lydinstallationskunstneren m.m. Yoshi Wada og rocksværvægterne Steve Albini og David Grubbs.


Denne aften skal vi møde Nate Wooley i spidsen for sin egen kvintet med andre yngre skrappe New Yorker-musikere. Kvintetten går tilbage til 2008, har udsendt 2 kritikerroste albums ("Put Your Hands Together" & "Sit In The Throne Of Friendship"), og suppleres fra tid til anden med en tubaist. På agendaen i Wooley kvintetten står en slags ombearbejdning af hard bop- og free bop-jazzen fra 1960’erne og 1970’erne, herunder den mere struktur og traditionsbevidste avantgarde, som pladeselskabet Blue Note var den fornemmeste eksponent for. Men musikken trækker bl.a. også tråde tilbage til Nate Wooleys formative år i Oregon med rødderne i big band-jazzen, og skandinaviske folkemusiktraditioner bragt til staten af immigranter.