x
Michael Gira + Okkyung Lee

Michael Gira + Okkyung Lee

D. 14.03.2014 Kl. 21:00

Koncertarrangøren artFREQ med Sort Sols Lars Top-Galia i front har igennem en årrække udfyldt en helt særlig niche i det danske musikliv, med bookinger af alternative og avantgardistiske artister i højkulturelle settings. Tidligere har de kunnet præsentere blandt andre Swans og Patti Smith. Og så har de arrangeret en visning af F.W. Murnaus klassiske stumfilm "Sunrise" med levende musik. Nu kan de endnu engang annoncere et spændende arrangement. I samarbejde med Wundergrund er de klar med 2014's første event, som under fanen "Radical + Solo" har Michael Gira (Swans' frontmand) og Okkyung Lee på plakaten.

Arrangementet, som er en dobbelt solokoncert med de to profiler, afholdes på Hofteatret i København den 14. marts klokken 21. Stemningen er således lagt for de to artister, i de godt 250 år gamle og sagnomspunde teaterlokaler på Christiansborg Ridebane. I de samme lokaler afholdtes i sin tid Struensee og Dronning Caroline Mathildes maskebal, altså før deres anholdelser, tortur og henrettelse.

Michael Gira er den berygtede frontmand for støjrockerne Swans. Disse var sidste år på artFREQ-programmet, med en voldsom og brutal koncertmanifestation i klassisk konservatories koncersal i København. Dengang udtalte Gira, at han gerne ville gæste Danmark igen, men som soloartist og i et historisk, løbenhavnsk rum. Det får han så muligheden for at udleve nu, og det bliver en mere intim side af Swans-frontmanden, man altså kan opleve på Hofteatret, i forhold til sidste års Swans-koncert.

Okkyung Lee er koreansk avantgarde-cellist, som siden 2000 har været bosat i New York og er uddannet cellist fra New England Conservatory of Music og Berklee College of Music. Men selvom hun er klassisk uddannet, har hun udviklet sit helt eget avangardistiske og støjende udtryk. Hendes album GHIL fra i år er optaget på "en ekspressionistisk måde" med hjælp fra den norske kunstner Lasse Marhaug, der til formålet brugte en billig mikrofon og en kassettebåndoptager fra halvfjerdserne for at lave et mere råt dokument af Okkyungs musik og unikke udtryk.