x

Kvindestemmer - Signe Asmussen, Denise Beck Og Diamantensemblet
Den Sorte Diamant
D. 28.04.2015 Kl. 20:00

Få rabat på billetten - meld dig ind i DIAMANTklubben her

Kvindestemmer
Signe Asmussen, Denise Beck og DiamantEnsemblet
tirsdag 28. april 2015 kl. 20
Dronningesalen


For 100 år siden, i juni 1915, fik danske kvinder stemme- og valgret. Det markerer DiamantEnsemblet med denne koncert, der udelukkende præsenterer kvindelige komponister. Først et udvalg af markante, nulevende komponister, og dernæst et blik tilbage i tiden, hvor vi omdanner Dronningesalen til en 1800-tals salon og præsenterer to sangerinder i musik af Emma Hartmann og Fanny Mendelssohn - i scenografi og klæder fra dengang.
Kvindelige komponister er sjældne. Hvorfor det er tilfældet i vor tid, er det bestemt relevant at reflektere over. Men for 200 år siden, hvor samfundsforholdene mere entydigt var sådan, at kvinder ikke gjorde karrierer, sådan som mænd gjorde, var sjældenheden måske ikke så mærkelig. Der var dog kvinder, også dengang, som bare måtte komponere og ikke var til at stoppe. Et par af dem er på programmet til denne koncert - og med efternavne, man kender: Schumann, Mendelssohn og Hartmann. Clara Schumann – gift med Robert – var en fremragende pianist og komponist. Ægteskabet med den nervesvækkede Robert Schumann, og ansvaret for deres 8 børn og hele husholdning, ikke mindst efter Roberts død i 1856, tog dog på kræfterne. Man kan kun beundre hende for alligevel at efterlade sig så fin en musikalsk værkliste, som tilfældet er, og som placerer hende fuldtud på linje med de store, romantiske komponister i perioden. Fanny Mendelssohn var storesøster til Felix, og mindst ligeså musikalsk begavet. Det har vist sig, at flere af de sange, man har troet var komponeret af Felix, faktisk havde Fanny som ophavskvinde.
Emma Hartmann var gift med J.P.E. Hartmann, og mor til Emil Hartman, der også blev komponist. Selv skrev hun – uden at gøre det stort nummer ud af det – dansenumre og sange, som sagtens tåler sammenligning med andre værker i genren på den tid.


Til koncerten har komponiststuderende på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium arrangeret et udvalg af Emma Hartmanns og Fanny Mendelssohns sange til DiamantEnsemblets 10 musikere og de to sangerinder Denise Beck og Signe Asmussen. Sangerinderne vil optræde i kjoler og scenografi, som hensætter Dronningesalen til 1800-tallets saloner. Mellem sangene vil der være instrumentale intermezzi med musik af Clara Schuman: Hendes berømmede klavertrio og udvalgte obo-romancer.


Første del af koncerten lægger ud med Lily Boulanger, der som den første kvindelige komponist vandt den franske komponistpris Prix de Rome i 1913, men som desværre døde ung. Mange vil kende hendes søster Nadia Boulanger, der blev en særdeles indflydelsesrig musikpædagog – hvad man i dag måske vil kalde ”coach” - for en række kendte komponister på den tid. Både finske Kaija Saariaho og russiske Sofia Gubaidulina rager op som fyrtårn i ny kompositionsmusik i en grad, der gør det fuldstændig irrelevant at tale om køn. Begge har f.eks. modtaget The Polar Prize – Gubaidulina i 2002 og Saariaho i 2013 – og er dermed i selskab med komponister som Lutoslawski, Boulez, Xenakis, Ligeti, Reich og Stockhausen. Koncertprogrammet viser først Saariahos delikate klangarbejde i strygetrioen Cloud Trio, og dernæst uddrag af Gubaidulinas hyldest til digteren T. S. Elliot komponeret for oktet og sopran, varierende fra sats til sats.


Program:
Lili Boulanger (1893-1918): D’un matin de printemps (1918)
Kaija Saariaho (f. 1952): Cloud Trio (2009)
Sofia Gubaidulina (f. 1931): Hommage à T. S. Eliot, (1987-91)
Clara Schumann (1819-1896): Romance for obo og klaver
Fanny Mendelssohn (1805-1847): udvalgte sange
Clara Schumann: Klavertrio i g-mol op. 17 (1847)
Emma Hartmann (1807-1851): udvalgte sange

Medvirkende:
Signe Asmussen, sopran
Denise Beck, sopran
DiamantEnsemblet