x

Vinterjazz 2015: Elektrojazz + Magnus Hjort Trio

D. 06.02.2015 Kl. 20:00

Elektrojazz - groovy 70er jazz
Biljagts-jazz med medrivende rytmer, tykke grooves, velvoksne akkorder og stærke melodier. Elektrojazz leverer nyskreven groovy jazz / latin / funk med soundet fra halvfjerdserne. Med Anders Larson´s basun i front, bakket op af Rhodes elpiano, elbas og trommer, er publikum garanteret en varieret og spændende koncertoplevelse.

Lyden af en Porsche eller Lamborghini?
Med albummet Cars har Elektrojazz lavet en hyldest til de hippeste biler fra halvfjerdserne. Hver sang på pladen er dedikeret til en særlig bilmodel, så til koncerten kand du høre Elektrojazz bud på hvordan en Maserati eller Lotus lyder som jazz numre. Udover at levere varen som hårdt swingende liveband, har Elektrojazz med albummet 'Cars' har fået omtale på bil sites rundt omkring i verden, bl.a. på wired.com.

Bag Elektrojazz er:
Anders Larson - trombone
Anders Rose - Rhodes
Thomas Fonnesbech - el bas
Rasmus Lund - trommer


Magnus Hjort trio

Blue Interval
Den amerikanske pianist og komponist Marcus Roberts,
der bl.a. er kendt for sit samarbejde med Wynton Marsalis, har
hørt musikken på Magnus Hjorths nye trioudgivelse BLUE INTERVAL og er meget begejstret. Således skriver han
i sine grundige noter, at det er en af de mest fornøjelige trio cd’er, han har hørt i lang tid.

Vi lader Marcus Roberts fortsætte her i en forkortet version: ”I 2011 fortalte min trommeslager, Jason Marsalis, mig om jazzscenen i Skandinavien og om de mange seriøse musikere, der dedikeret holder den autentiske jazz intakt,
mens de stadig udforsker nye former. Ikke længe efter, fortalte tenorsaxofonisten Stephen Riley, om den fabelagtige
pianist, han havde arbejdet med i Danmark. Det var Magnus Hjorth, og jeg må sige, at intet kunne have forberedt
mig på denne pragtfulde cd – hvor udsøgt smag og elegance afspejles i hver eneste komposition, eftertænksomhed, skønhed
og optimisme i hver melodi og solo. “Green Repose”
åbner cd’en og har en lyd, der minder om en kombination
af Ellingtons “Single Petal Of A Rose” og Miles Davis og
Bill Evans’ “Flamenco Sketches”. Magnus solo indeholder
en dyb bluesfølelse, hvad der ofte mangler hos mange
moderne pianister. På “Lions Route” spiller trommeslageren Snorre Kirk med et stærkt back beat - skubber rytmen frem
og får det hele til at swinge intenst. Lasse Mørcks bassolo
lyder godt og understreger, at alle i trioen er i stand til at
spille solo med smag og sikkerhed. Trioen spiller en vidunderlig udgave af Parkers “Barbados”, og det unikke bluesarrangement skaber en god rytmisk spænding. Magnus har
en virkelig fin forståelse af, hvordan man kan manipulere
med formen uden følelsen forsvinder, og han er ikke bange
for at benytte sig af hele pianoet i sine improvisationer. Det
er et af mine foretrukne arrangementer på cd’en - det er genialt! Der er en soul-fyldt, bluesy bas-intro på “Mellowed”,
der med en fin puls bag pianoet kan lyde som et
langsomt New Orleans-baseret groove. Tjek det ud. Det
gamle Glen Miller hit “Moonlight Serenade” er et andet eksempel på Magnus’ dygtighed som arrangør. Trioen lyder
som et helt band i denne begavede fortolkning. “Yantoon”
er simpelthen bare smuk og giver lytteren endnu en facet
af de fine musikere. Titelnummeret “Blue Interval” starter
med bluesy piano, der emmer af soul. Snorres trommespil
er fantastisk; han holder igen på strategiske steder, og når
han så sætter ind, skabes der virkelig dramatiske momenter
i musikken. “American Patrol”, “Lost
and Found” og “Let it Go”, fortsætter med at imponere
lytteren med den begavede og fantasifulde måde, hvormed trioen arbejder med forskellige grooves og et dybt swing.
Jeg er sikker på, at alle, der køber denne cd vil komme til at nyde den i mange år.”

Magnus Hjorth (p), Lasse Mørck (b), Snorre Kirk (d). Green Repose/Lion’s oute/Barbados/Mellowed/Moonlight Serenade/Yantoon/Blue Interval/Icy Blast/American Patrol/Lost and Found/Let It Go.