x

Marilyn Mazur's Future Song
JAZZHOUSE
D. 16.02.2015 Kl. 20:00

Den verdensberømte danske slagtøjs-magiker Marilyn Mazur fylder 60 år og markerer den runde fødselsdag med Vinterjazz-optræden med det globale fusionsorkester Marilyn Mazur's Future Song.

Har man én gang oplevet Marilyn Mazurs elegance, musikalske magi og rytmiske styrke på en scene, glemmer man det næppe igen. Hun er ikke en traditionel trommeslager, men snarere en rytmisk kolorist, der farver musikken med sit enorme forråd af perkussion.

 

Med sit nærværende og innovative spil har Mazur været en vigtig faktor i dansk jazz siden starten af 1980'erne, og hendes medlemskab af flere internationale grupper bl.a. med Miles Davis og Jan Garbarek har befæstet hendes position som en af verdens mest fremtrædende perkussionister. Allerede som ung i midten af 1970'erne var hun fuld af eksperimenter som både musiker, sanger, komponist og danser. I første halvdel af 1980'erne dannede hun det etniske kvindeorkester, Primi Band, og blev en del af en række tonangivende fusionsprægede grupper som Six Winds, New Jungle Orchestra og Mazur/Markussen Kvintet. Siden har hun arbejdet med en lang række fremtrædende danske musikere og grupper bl.a. John Tchicai, Palle Mikkelborg, Jens Winther, Kim Kristensen, Karsten Houmark, Hans Ulrik, Lotte Anker, Fredrik Lundin og Copenhagen Art Ensemble.


Mazurs internationale gennembrud kom via indspilningen af Palle Mikkelborgs værk, Aura, med Miles Davis, som efterfølgende hyrede hende til sit turnéband. Mazur spillede med Davis 1985-1989 og fik efterfølgende engagementer hos Wayne Shorter, Gil Evans og især Jan Garbarek, som hun har haft løbende samarbejde med igennem 25 år.


I starten af 1990'erne dannede Mazur sit Future Song - en septet af håndplukkede europæiske musikere, med hvem hun har udviklet en medrivende, global fusionsmusik - og det er netop Future Song som får lov at indlede det år, hvor Mazur runder et skarpt hjørne i form af sin 60 års fødselsdag.

 

Da Marilyn Mazur gæstede Jazzhouse med det norsk/danske projekt "Spirit Cave" (m. Jan Bang, Nils Petter Molvær og Eivind Aarset) i forbindelse med Copenhagen Jazz Festival 2013, kvitterede Berlingske med maksimale 6 stjerner, og det var også især Mazur, som blev fremhævet som aftenens sande tyngdepunkt, idet anmelderen skrev:

 

"Aftenens dansende dronning. Marilyn Mazur. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange, jeg har oplevet hende på en scene. Men jeg tror aldrig, det har været med et så stort, spektakulært og skulpturelt slagtøjsopbud. Og igen – det hele var ikke blot for et syns skyld. Marilyn Mazur formåede at udnytte det – så overrumplende musikalsk. Ja, som en dans. Her var kontinuerligt de rigtige farver og klange og den rette dynamik, men ikke mindst var der alle de fantastiske detaljer, altså lige den dér rytmiske figur eller lige det dér knivskarpe bækken- eller klokkeslag, som i rette splitsekund kunne få musikken til at flytte sig et par lysår. Og dertil – midt i det hele – et regulært jazztrommesæt, hvor Marilyn Mazur bare kunne spille jazztrommer, som få ville kunne gøre hende efter."

 

Det er en stor glæde for Jazzhouse og Vinterjazz at kunne præsentere denne danske verdensstjerne igen.