x

Janine Jansen & Mischa Maisky
Koncerthuset
D. 08.04.2011 Kl. 19:30

Kørestolspladser sælges kun gennem Koncerthusets Kundecenter på tlf: 3520 6262


For bestilling af mere end 10 billetter til samme koncert: klik ind på www.dr.dk/gruppebestilling

Dirigent: Thomas Dausgaard
Solister: Janine Jansen, violin, Mischa Maisky, cello
Schubert: Symfoni nr. 8
Brahms: Dobbeltkoncert for violin og cello
Hindemith: Mathis der Maler
DR SymfoniOrkestret


Den ufuldendte symfoni
I 1821-22 var Franz Schubert i gang med to symfonier, nr. 7 og 8 - og begge blev i realiteten ufuldendte. Men alligevel er i særdeleshed den 8. symfoni elsket og populær og er måske Schuberts mest kendte værk. Den består af to satser, hvortil skitserne til en tredje sats (scherzoen) også fandtes. Den fjerde sats - finalen - er aldrig skrevet. Scherzoen er blevet 'skrevet' af flere andre komponister sidenhen og i 1928 afholdt pladeselskabet Columbia en konkurrence om at fuldføre symfonien - men vinderresultaterne er gemt og glemt. Tilbage er Schuberts to-satsede symfoni, som også bærer skønhed nok i sig selv. Schubert nåede at skrive en hel symfoni til i 1828 og døde ligesom Beethoven før ham og Bruckner, Mahler og Dvorak efter ham efter sin 9. symfoni. Schubert nåede lige at blive 31 år inden han døde. Det store år 1822 med 'Den ufuldendte' var også præget af andre begivenheder. Schubert var glad for damer og fik syfilis i 1822 - og det er givet, at det faktisk er den 'helbredende' kviksølv blandet med en gang tyfus, der tog livet af Schubert, der blev stedt til hvile ved siden af Beethoven i landsbyen Währing.

En håndsrækning fra Brahms
Koncert for violin, cello og orkester i a-mol fra 1887 kaldes oftest bare dobbeltkoncerten og er Johannes Brahms' sidste orkesterværk. Brahms var en klavermand og havde ikke skrevet mange værker til violin og cello, og en af grundene til han overhovedet skrev værket var, at han gerne ville række en hånd ud til violinisten Joseph Joachim, som var blevet godt gammeldags sur på Brahms, der havde taget Joachims hustrus parti i en bitter skilsmisse. Brahms havde skrevet koncerten for at få en ende på seks års surmuleri.
Samtidigt ville Brahms også gerne sende en hyldest til cellisten Robert Hausmann og derfor blev de skitser, der egentligt var beregnet til en 5. symfoni til en dobbeltkoncert - og det var netop Hausman og Joachim, der spillede koncerten ved dens premiere i oktober 1887, hvor Brahms selv dirigerede - og alle var gode venner.

En Maler-symfoni
Den tyske komponist Paul Hindemith var en idealist omend en noget naiv en af slagsen. I 1933 skrev han operaen Mathis der Maler om en kunstner, der satte sit kunstneriske virke øverst overfor de herskendes politik - og det var netop samme år som Hitler havde fået magten i Tyskland. Hindemith mente at han havde en sag og ville gerne med operaen og den senere symfoni, der blev skabt over operaen, fortælle regimet at den negative kunstneriske behandling af politiske emner kunne være en god ting for et samfund. Samfundet (og især Goebbels) svarede igen ved at kalde Hindemiths musik for atonalt larm. Andre fandt ham nu brugbar som en moderne tysk komponist, der kunne skrive om nazismens 'fortræffeligheder' og han lavede da også musik til et par nazistiske begivenheder - men i sidste ende måtte han flytte til Schweiz med sin jødiske kone.