x

Reportage: Christian Hjelm charmerede ved GAFFA Library Sessions

Reportage: Christian Hjelm charmerede ved GAFFA Library Sessions

Se mange flere billeder fra GAFFA Library Sessions med Christian Hjelm her

Regnen siler ned på Falkoner Plads foran Biblioteket Frederiksberg. Det er mørkt, og enkelte sorte skikkelser forputtet i varmt overtøj iler hen over pladsen. Under betonoverfladen er der dog alt andet end efterårstrist. Her sidder en samling musikinteresserede klar til to timer i selskab med Christian Hjelm og hans hjertevarme og charmerende, men også melankolske og eftertænksomme sange. Belysningen er afdæmpet, og salen summer af forventning til denne intime koncert- og interviewsession, arrangeret af Biblioteket Frederiksberg og GAFFA som en del af GAFFA Library Sessions.

I starten af 2012 medvirkede Christian Hjelm, på daværende tidspunkt bedst kendt som forsanger i bandet Figurines, på Nikolaj Nørlunds album ''Alt sammen, lige nu''. Derfra er det gået stærkt. Senere samme år debuterede Hjelm som soloartist med albummet ''Før vi blev lette'', som GAFFA belønnede med hele fem stjerner. Dernæst vandt han i 2013 Steppeulv-prisen som årets vokalist og udgav sit andet soloalbum, ''Vaskeægte'', i 2014.

Hans begavede, unikke og yderst velskrevne dansksprogede tekster kombineret med alsidige og samtidigt skæve melodier, der bjergtager og imponerer både up-tempo med fuldt akkompagnement og helt lo-fi akustisk, har cementeret Christian Hjelm som en essentiel sangskriver på den danske musikscene. Mange har derfor placeret ham i samme liga som flere af Danmarks nøglemusikere, herunder Kim Larsen og Sebastian.

Og det er især sangskrivningen og mulighederne ved at synge på dansk, telefonopkald, Beach Boys og det liv, ens sange lever, som aftenens session kommer til at omhandle.

Et opkald fra Lars Lilholt

I interviewsessionen med GAFFAs Henrik Tuxen falder snakken hurtigt på forskellen på at skrive sange på henholdsvis dansk og engelsk, og her afslører Hjelm, at han ved et tilfælde begyndte at skrive på sit modersmål. ''Jeg sad med en sang og følte, den manglede noget, så jeg skrottede den og forsøgte mig på dansk i stedet.'' Han fortæller, hvordan de danske tekster for alvor giver lytteren mulighed for at forstå teksten på et dybere plan, hvilket på den anden side stiller højere krav til ordene, der synges. Med engelsksproget sangskrivning kan man med Hjelms ord ''slippe af sted med lidt mere''. Det er også især skiftet fra at synge på engelsk, hvor simpelt det end lyder, der ifølge ham selv har muliggjort solokarrieren langt væk fra alt, der kunne lyde som ''Figurines-light'', for hans vokal er unægteligt lige så skrøbelig, unik og genkendelig, som den altid har været.

På intime akustiske versioner "Ha' det herligt" og "Fri Leg" forenes Christians Hjelms tekster med let guitarspil og dragende vokal og skaber et intenst og samtidigt varmende øjeblik denne kolde oktoberaften. Især den akustiske version af ''Ha' det herligt'' giver publikum mulighed for at lytte til teksternes facetter, og det går op for mange, at den normalt så energifyldte skæring er præget af en melankoli over, når noget ophører, og kulminerer med den geniale frase ''Mon vi alligevel/ en dag vi er alene/ kan erkende at vi sku' af sted/ og forlade denne scene. '' Hjelm siger selv, at han dyrker melankolien i sine sange, for det er, hvad der giver ham noget følelsesmæssigt, men at håbet samtidig er vigtigt, hvilket ''Ha' det herligt'' indkapsler perfekt.

Dernæst falder snakken på, hvordan det er, når telefonen ringer, og stemmen i den anden ende siger ''Hej, det er Lars Lilholt'', og hvad der går igennem hovedet, når man sammenlignes med flere af de største bidragsydere til den dansksprogede sangskat – en del af den danske musikscene, som Hjelm indrømmer ikke at have dyrket så meget. Det bliver også til en anekdote om, hvordan han på sin 30-års fødselsdag igen fik en opringning, her fra P3, hvor de kunne afsløre, at ''Lang vej igen'' blev Ugens Uundgåelige på P3, og om hvor overvældende det var at stå alene med en guitar på scenen til P6 Beat Rocker Koncerthuset klokken halv et om natten og opleve, at hele salen kunne synge med på hvert et ord til sangen "Alibi". Det var også her han indså, at hans sange får et nyt liv og betydning for den enkelte lytter – måske længe før han selv helt har fundet ud af præcis, hvad de handler om. Herefter spiller Hjelm sangen, der startede det hele, "Lang Vej Igen".

Aften bliver rundet af med spørgsmål fra publikum, og snakken falder uundgåeligt på Figurines, men også på Beach Boys og det store udland. Hjelm kan blandt andet berette, at bandet Baby In Vain til en fest i Los Angeles var blevet spurgt til Figurines, og at han også har oplevet henvendelser fra udenlandske fans, der ønskede at vide, hvordan hans soloplade kan anskaffes. Det var bestemt et skulderklap, må Hjelm indrømme. Aftenens sidste spørgsmål falder på Beach Boys, som Christian Hjelm flere gange i løbet af aften har talt passioneret om. ''Hvad er din yndlingssang med Beach Boys?'' bliver der råbt, og svaret fra Hjelm lyder prompte: ''All I Wanna Do". Jeg har lyttet til den hver dag, siden jeg opdagede den første gang.'' Interviewer Henrik Tuxen kvitterer med ''Så ved jeg, hvad jeg skal lytte til, når jeg kommer hjem!''

Oven på en aften i selskab med en musiker som Christian Hjelm er det præcis, hvad man gør, man går hjem og lytter. Til Beach Boys, men også til pladen, Hjelm lavede i samarbejde med Nikolaj Nørlund, hans duet med Lars Lilholt og vigtigst Christian Hjelms egen musik, om man på forhånd har hørt det hele eller ej. For efter et indblik i, hvilke tanker der er foregået forud for og under tilblivelsen af hans musik og om Hjelms ydmyge tilgang til sin kunst, kan den genopleves endnu engang fra et helt nyt perspektiv. Og det er præcis, hvad der gør Christians Hjelms musik til noget specielt.

Se mange flere billeder fra GAFFA Library Sessions med Christian Hjelm her 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA