Årets kommercielle musikskaberpris uddelt for første gang

Årets kommercielle musikskaberpris uddelt for første gang

I sidste weekend var der Danish Music Awards, hvor de bedste musikere fik anerkendelse for deres præstationer i året, der er gået. I denne weekend var turen så kommet til brancheforeningen DPA's prisuddeling. DPA er foreningen for danske sangskrivere, komponister og tekstforfattere inden for det populære og kommercielle felt.

Aftenen blev indledt med, at alle danske sangskrivere, producere og komponister, der var samlet, rejste sig og holdt et minuts stilhed for ofrene for weekendens terrorangreb i Paris.

"Først må vi mindes den forfærdelige aften i Paris i fredags, hvor mennesker, der var ude for at opleve musikken på et spillested, som vores eget Pumpehuset, var blandt de ramte. Musikken blev ramt i hjertet den aften. Jeg vil bede jer holde et minuts stilhed", indledte formand for DPA, Niels Mosumgaard.

Alle var dog enige om, at musikken ikke kan gøres tavs, og netop derfor var det vigtigt at hylde dem, der skaber musikken.

Kommerciel musikskaberpris til Soulshock

Som noget nyt var der i år stiftet en "kommerciel musikskaberpris" og en "vækstlagspris". Musikskaberprisen gik til produceren Soulshock, der har arbejdet med navne som Whitney Houston, Mary J. Blige og 2Pac.

Begrundelsen for at give den kommercielle musikskaberpris til Soulshock lød sådan her:

"Soulshock troede på, at man både kan leve af sin musik og brænde for den samtidig, og rejste tidligt til USA for at realisere sin drøm i et land, hvor det populære bliver respekteret. Det er mange år siden, men han har skabt sig et navn og er forbillede for flere generationer af producere herhjemme. Jeg drak kaffe med Lasse Kramhøft (Pilfinger, red.) forleden, og han fortalte mig, at Soulshock er grunden til, at han som dreng fik troen på, at det kan lade sig gøre som dansk producer og sangskriver at arbejde i L.A.", fortalte DPA's formand Niels Mosumgaard, der også gav denne begrundelse for, hvorfor DPA har indstiftet en kommerciel musikskaberpris:

"DPA har i år stiftet en 'kommerciel musikskaberpris'. Ordet kommerciel kan til tider provokere her i Danmark, men det betyder egentlig bare, at det at skabe musik er et erhverv, og vi som musikskabere bidrager til for eksempel eksport og branding af Danmark, når vi skaber musik til markedet og til udlandet."

Soulshock sendte en videohilsen fra L.A. som tak for prisen, da han desværre ikke kunne være til stede på selve aftenen. 

Med prisen fulgte 30.000 kroner

Vækstlagspris til Gilli

Begrundelsen for at give "vækstlagsprisen" til Gilli lød sådan her:

"DPA giver i år vækstlagsprisen til en ung tekstforfatter, der har oplevet et kommercielt gennembrud med ep'en "Ækte vare" i 2014 og i år med hittet "C'est la vie". DPA har valgt at overrække vækstlagsprisen til denne kunstner på grund af det sprogtalent, der som tekstforfatter bliver udfoldet".

Årets Ærespris gik til sanger og sangskriver Ivan Pedersen, der kom frem i 1980'erne med bandet Laban og landeplagen "Hvor Skal Vi Sove I Nat". Siden har han haft en solid solokarriere.

Derudover blev der også uddelt fem påskønnelsespriser, der går til sangskrivere, der både musikalsk og kollegialt har udmærket sig og fortjener et tak fra deres kollegaer. Priserne gik til Jules Wolfson og Engelina, Thor Nørgaard og Mads Møller, Ilang Lumholt, Mike Andersen og Sidsel Storm.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA