Nyhed

Boganmeldelse: Neil Young – en Biografi

Young for begyndere: Fin og gennemarbejdet dansk introduktion til Neil Young

Indledelsesvis kan man godt undre sig over, hvilken berettigelse en dansk bog, der primært baserer sig på tidligere publicerede intervies og artikler samt biografier, om Neil Young kan have. For hvorfor ikke bare kaste sig over dybdegående biografier som Jimmy McDonoughs fremragende Shakey eller Johnny Rogans Zero To Sixty? Young egne bøger er groft sagt mest af alt en snak om lyd, modeltog og el-biler. Men ud over at have læst Waging Heavy Peace og Special Deluxe Karsten Jørgensen har ikke selv interviewet manden eller kilder tæt på, der kan kaste lys over den nu 70-årige levende legende.

Når Neil Young: En Biografi alligevel finder sin berettigelse er det fordi, Jørgensen samler op på et endog yderst omfattende kildemateriale, skærer ind til benet og leverer en letlæselig og overskuelig oversigt over Neil Youngs liv og karriere, der særligt vil være til fordel for de, der ikke lige har tiden eller energien til eksempelvis at kaste sig over Shakeys 790 tætskrevne sider på engelsk – en slags "Neil Young For Dummies", om man vil. Uden i øvrigt at tale ned til Jørgensen eller hans læsere.

Det er klart, der ryger en del detaljer og refleksion i svinget, når en så omfattende karriere som Youngs skal koges ned til 370 sider, men på uprætentiøs vis fremhæver Jørgensen væsentlige nedslagspunkter, så man efter endt læsning sidder tilbage med et overordnet billede af dele af en af rockens mest kompromisløse og komplekse skikkelser.

Desuden taler det til bogens fordel, at det er opdateret helt frem til Youngs forhold med Darryl Hannah og dette års fine protestplade The Monsanto Years sammen med Promise Of The Real. Bogen er en fin og i det store hele veludført introduktion, der forhåbentlig giver blod på tanden til yderligere fordybelse i Youngs univers. For her skraber vi kun overfladen af et mangefacetteret menneske med en ditto karriere og produktion bag sig.

Neil Young – en biografi, 370 sider, Klim, er udkommet

ANNONCE