x

Spot 2007-interview: Eddie Kramer

Spot 2007-interview: Eddie Kramer

Billede: Thorsten Overgaard

Lydtekniker- og producerikonet Eddie Kramer besøgte Spot-festivalen fredag med sit foredrag ”From The Other Side Of The Glass”. Her tog han os – via fotos og lydklip - med på en ærefrygtindgydende tur til 60’erne og 70’erne, hvor han skruede på knapperne for bl.a. Jimi Hendrix, Rolling Stones, The Beatles og Santana. Samtidig fotograferede han stjernerne i deres mest kreative, koncentrerede og stenede stunder.

Efter foredraget fortalte Eddie Kramer, at han foreløbig synes rigtig godt om Århus.
- Det er en virkelig smuk by, som åbenlyst værdsætter kunst og kultur. Jeg mener, kig bare omkring i det her smukke koncerthus (Musikhuset, red.). Jeg kan også godt lide den afslappede vibe i byen og de rare mennesker. Det hele virker meget velorganiseret, ”kind of small, cute and sweet ”, ler han.

En legendarisk lydtroldmand kommer vel også til Spot for at lytte til livemusik sådan en fredag aften?

- Tja, jeg har slet ingen anelse om, hvad jeg skal høre. Har du nogle tips? Men jeg foretrækker god rock’n’roll, og jeg er altid på udkig efter orkestre, der kan ”blow my head off”. Altså ikke nødvendigvis på sådan en larmende Anthrax-måde, mere at de kan udtrykke sig klart, kommunikere med publikum og levere deres sange. Så få er i stand til det, mener den erfarne lytter, som søger musikere, der har noget helt nyt at byde på – og som kan klare den internationalt.

Promotion er ikke pinlig
Kramer mener i øvrigt, at både danske musikere - og danskere generelt - skal gøre mere ud af at reklamere for sig selv – og ikke føle sig pinlige over det.

- Ud af 1000 orkestre er der højst 10 procent, der klarer den. Og I bliver altså nødt til at sælge jeres produkter ved enhver given lejlighed, hvad enten I laver musik, fotos eller tandpasta. Jeg kan mærke, at ”promotion” er et lidt ildeset begreb her. Men faktum er, at ”promotion is the name of the game”. Det nytter ikke, at du skriver gode sange, hvis ingen ved det, fastslår han.

- Konkurrencen er hårdere end nogensinde. Og vi kan se, at orkestre og mindre, uafhængige udgivere, som har været gode til at sælge sig selv, får succes. Det skyldes også, at mange af de gamle etablerede pladeselskaber har været for grådige, fantasiløse, bureaukratiske og alt for langsomme til at indse, at den digitale distribution har vundet, mener han.

Spot 2007's hjemmeside


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA