Nyhed

Dansk livemusik har publikumssucces – men priserne trækker ned

Ny undersøgelse viser, at danskerne nyder livemusik, men at prisreduktioner ville øge deres lyst til at tage til koncerter.

I forbindelse med sidste års finanslovsforhandlinger viste flere undersøgelser, at danskerne var mere end villige til at skære i kulturbudgettet til blandt andet spillesteder. Imidlertid viser tal fra en undersøgelse, Norstat har foretaget for Dansk Erhverv, at 40 procent af befolkningen inden for det sidste år har været til livekoncert. Tallet for den del af befolkningen, der ikke har rundet 50 endnu, er imidlertid endnu højere, og her har næsten halvdelen været til koncert inden for det seneste år.

Hos den helt unge del af befolkningen, dem mellem 18 og 34, er det 49 procent, der har bevæget sig ud på de danske spillesteder, mens det i den anden ende, folk over 65, kun er 23 procent, der har klappet i takt i koncertsalene det seneste år. Mændene er generelt lidt bedre til at gå til koncerter end kvinderne, hvor 43 mod 37 procent har været af sted.

"Livemusikken er et fantastisk eksempel på, hvordan musik er med til at skabe merværdi i samfundet. For eksempel ser vi, at publikum ved livekoncerter bruger ligeså mange penge på mad og drikke mv., som de bruger på selve billetten," siger Jakob Brixvold, sekretariatschef i Dansk Live. Livemusikken i Danmark stod for en omsætning på 3,9 milliarder og er dermed den største sektor i musikbranchen. I 2012 var omsætningen 3,7 milliarder, og dermed har koncergængerne leveret en lille stigning i beløbet de seneste par år.


Undersøgelsen afspejler også, at vi er glade for at gå til koncerter i vores lokalområde. Hvad enten, der er tale om et større eller mindre navn, så er det lokalområdet, der trækker størstedelen af koncertgængerne, selvom også en stor del er villig til at rejse riget rundt for en koncert med et større navn. "Vi har længe vidst, at koncertoplevelser lokalt var betydningsfulde, men det er alligevel positivt overraskende, at de lokale koncerter har så stor værdi for befolkningen. Det tyder på, at spillesteder og festivalers indsats med produktudvikling og branding bærer frugt," siger Jakob Brixvold.

Et af de vigtigste tal fra undersøgelsen viser også, at danskerne potentielt ville være endnu mere aktive på koncertmarkedet, hvis billetprisernes niveau blev sænket. 59 pct. af de danskere, der har været til en koncert inden for det seneste år, ville gøre det endnu mere, hvis billetterne var billigere. For de, der ikke har været afsted de seneste 12 måneder, er tallet 27 pct. Tilsyneladende ville en prisreduktion i billetpriserne kunne engagere danskerne endnu mere, om end udvalget af koncerter og spillestedernes generelle niveau for mad og drikke også holder folk tilbage fra spillestederne.

Se nærmere på Norstats undersøgelse her.


 

59 pct. af de danskere, der har været til en koncert inden for det seneste år, ville gøre det endnu mere, hvis billetterne var billigere. For de, der ikke har været afsted de seneste 12 måneder, er tallet 27 pct.
ANNONCE