Nyhed

Sådan har GAFFA anmeldt Beyoncés albums 2003-2014

Vi fejrer Lemonade med et tilbageblik

Beyoncé har netop udgivet sit nye album "Lemonade" uden forvarsel. Albummet er i første omgang kun tilgængeligt på streamingtjenesten Tidal, som er ejet af Beyoncés mand Jay-Z. Mens vi anmelder "Lemonade", kan du her se hvordan vi har anmeldt Beyoncés tidligere albums.

Beyoncé (Platinum Edition), 2014 *****

De nye numre, den sprudlende og farvestrålende 7/11 og den underspillede, men samtidig fabelagtigt funky Ring Off lever op til originalens standarder og føjer kun nye skinnende facetter til værket, ligesom de vellykkede remix af stærke numre som Drunk In Love, Flawless og Blow er en ren fryd. Tilmed krydres der ­– bare for at vise formatet – yderligere med vers fra kammerater som Kanye, Nicki Minaj og Pharrell. Læs hele Michael José Gonzalez' anmeldelse.

Beyoncé, 2013 *****

Beyoncé synger stadig med stor styrke og autoritet, så det driver ned ad væggene, og viser, hvor skabet skal stå med en sangskrivning, der er både forrygende og flabet. Både i de overraskende eksplicitte tekster og i de mange små uventede facetter og detaljer, der bryder det, der let kunne være lidt for stilrent og strømlinet i sangene. Lyt bare til Ghost, 'Yoncé og forbilledlige Blow. Traditionen tro er der godt med store ballader, og selvom inviterende Rocket og XO bestemt lækker lytning, er det numre som de tre førnævnte, der udgør nogle af albummets helt store udstyrsstykker, og dem er der heldigvis rigeligt af. Læs hele Michael José Gonzalez' anmeldelse.

4, 2011 ***

På sit fjerde soloalbum har 30-årige Beyoncé kæmpet for at få lov at lave et værk efter sit eget valg. Hun har i dag format til at kigge pladeselskabs-cheferne ret i øjnene og nægte at følge ordren om at vende tilbage til studiet og indspille nogle flere potentielle radio-hits. Gudskelov for det. Oven på de to sidste kæmpeskuffelser af album, hvor Beyoncé efterhånden havde flyttet sig så meget fra den r&b, som fik hende frem, i retning af hjerneløs og enerverende ligegyldig pop, er dette album en tilbagevenden til glans-perioden. Læs hele Sohail Hassans anmeldelse.

I Am … Sasha Fierce, 2008 **

Beyoncé har to sider af sin personlighed. En dybsindig, eftertænksom og følsom og så den anden den vilde og festlige, som hun har døbt Sasha Fierce. Hvor originalt! Originaliteten fortsætter, for hun har, helt unødigt, valgt at respræsentere sin pæne side på den ene skive og den intense på den anden. Gab. Ud over at konceptet er kedeligt, så er den første skive fyldt med, nej vent lidt, fyldt er ikke rigtigt, for der er kun seks skæringer, men nogle sløve ballader grænsende til folk-musik. Det er Beyoncé og akustisk guitar på supertynde produktioner, leveret af bl.a. Stargate og skrevet af bl.a. Babyface, men uden nogen form for opsigtsvækkende kant. Læs hele Sohail Hassans anmeldelse.

B'Day, 2006 ****

Forventningerne er kæmpestore til denne opfølger. Ikke mindst fordi Beyoncé i dag som både succesrig sanger, sangskriver, skuespiller og modedesigner er en af verdens mest medie-dækkede og succesrige stjerner. Hun er unægtelig et stort sangtalent. Hun indspillede angiveligt det nye album smertefrit på kun to uger og leverede det til pladeselskabet med et stort smil. Der er dog adskillige med til at smede den fine gave i form af en række dygtige og afprøvede producere. Ud af 22 færdige numre har Beyoncé valgt små 11 numre, der kom med på skiven. Otte af disse er up-tempo dansenumre. Stilen er skiftevis dejligt retro funky a la hendes hit Work It Out og meget hiphop-inspireret. Læs hele Sohail Hassans anmeldelse.

Dangerously In Love, 2003 *****

Selv om Destiny's Child-kollegaen Kelly overhalede Beyoncé (udtales som "fiancée") med en solodebut, så holdt den p.t. hotteste R&B-diva sit utålmodigt ventende publikum i spænding med det ene hit efter det andet i samarbejde med stærke hiphop-navne som Jay Z og Neptunes. Både Work It Out og Bonnie & Clyde '03 ligger som bonus tracks sidst på skiven. Det seneste samarbejde med Jay Z er også første single Crazy In Love, som lever helt op til forventningerne. Det gør resten af skiven dog kun til dels. På trods af enkelte vellykkede eksperimenter er der lidt for mange kedelige og langtrukne ballader. Læs hele Sohail Hassans anmeldelse.

ANNONCE