x

Pladeselskabsmand angriber Henrik Marstal

Pladeselskabsmand angriber Henrik Marstal

I GAFFAs aktuelle novembernummer kan du læse en artikel om reaktionerne på Radioheads udgivelse af deres nye album ”In Rainbows” til download mod valgfri betaling. Her udtaler musikforskeren og -debattøren Henrik Marstal blandt andet, at Radioheads handling er ”en af de største enkeltstående begivenheder siden Internettets fremkomst” og kalder det for ”pladebranchens Titanic”. Hele artiklen kan du læse på GAFFA.dk ved at følge nedenstående indlæg.

Det har fået Jakob Sørensen, partner i Copenhagen Records, til at fare i blækhuset. I et indlæg, som vi linker til nedenfor, skriver han om Marstals kommentar: ”Magen til populistisk og unuanceret vås skal man lede længe efter.” Og videre:

”HM mener også at kende til baggrunden for Radioheads brud med deres pladeselskab. Det er ifølge hans gætterier sket oven på flere års uoverensstemmelser med deres pladeselskab EMI. Hvor HM ved dette fra, uddybes ikke, men jeg vil da gerne deltage i gættekonkurrencen og komme med et andet bud: Kunne det være, at en ny hemmelig kunstplade med Radiohead udgivet på EMI ikke ville få den store bevågenhed fra pressen? Kunne det være, at bandets eget ego fik dem til at synes, at de fortjente bedre end det?”

Jakob Sørensen fortsætter:
”... det er et faktum, at bandet har udviklet sig fra et af de mest betydningsfulde orkestre for en hel ungdomskultur til et smalt kunstprojekt for folk, der nærmer sig 40. Bruddet med EMI er nærmere et tegn på Radioheads egen død som betydningsfuldt orkester end pladebranchens endeligt. For selvom HM og andre gør Radioheads brud med EMI til et tegn på en ny musikrevolution, så er jeg bange for at måtte skuffe læserne med, at det nok mere er tegn på bandets lyst til igen at være toneangivende. Når de nu ikke kan være det musikalsk, så må de finde nye veje.”

Læs hele indlægget og artiklen om Radiohead ved at følge nedenstående link.

Læs hele Jakob Sørensens indlæg

Læs artiklen om Radioheads download


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA