x

Spot-leder: Det var en top tre-årgang

Spot-leder: Det var en top tre-årgang

Det er dagen derpå på med Spot Festival og over 200 koncerter i det centrale Aarhus. Vi har fået en snak med festivalleder Gunnar K. Madsen om, hvordan han selv synes, festivalen er gået, og hvad der har været hans højdepunkter på festivalen – og det modsatte.

Hvordan er din overordnede reaktion på dette års festival?

– Det er umiddelbar tilfredshed og glæde over, at alt det, vi havde gået og forberedt, klappede de fleste steder. Musikken sådan som jeg har hørt det, fra de mange jeg møder, har meldt positivt tilbage på kvaliteten og line-uppet. Også diversiteten til vores mål med at skabe et indblik i det, som sker på den danske scene lige nu – det synes vi, at vi får rigtig gode tilbagemeldinger på. Og så kan man jo ikke undgå at blive glad over så mange glade mennesker, man møder under festivalen – både med stemningen og det gode vejr. Alt i alt må man sige, at det var en top tre-årgang.

Hvor mange billetter har I solgt, og hvad siger økonomien?

– Vi ved ikke helt, hvordan det ser ud endnu. Vi ved, at vi fik udsolgt, og dermed ved vi også, at vi har nået vores budgetmål. Det er vi glade for.

Aarhus' titel som Europæisk Kulturby har haft betydning for flytningen fra uge 17 til 18. Hvordan har det ellers sat sit præg?

– Vi fik et lille tilskud fra Kulturby 2017, så vi kunne styrke vores positioner nede i byen med de mange gratis koncerter. Det har da været dejligt, men ellers har vi ikke registreret nogen forandring, da vi har et stort internationalt brand i forvejen og er kendt gennem de sidste 23 år. Man kan sige, at med kulturbyen som ramme har det været med til at sætte nogle rammer om kulturen, som vi jo også er en del af. Så sagde borgmesteren jo også, at vi var grundlaget for, at Aarhus overhovedet blev kulturbyen, det er jo dejligt.

Scenen med gratiskoncerter på plænen ude foran Musikhuset overlevede ikke fra sidste år, hvordan kan det være?

– Jeg er lige ved at sige tilfældigheder, men det har nok noget at gøre med, at vi i år valgte at give den en skalle med Roots&Hybrid scenen i Ridehuset, så der har vi investeret langt flere midler. Og så prøvede vi at satse på et lille problembarn, som vi havde, nemlig bindeleddet mellem Radisson og Godsbanen, og derfor valgte vi at prioritere det område.

Nu du nævner bindeleddet til Godsbanen – den udendørs scene, Aarhus Volume, ved netop Godsbanen var med for første gang, hvad har den tilføjet festivalen?

– Jeg synes, at den, selvfølgelig i kombination med det gode vejr, skabte en varm festivalatmosfære. Når du kom ud fra Radisson, kiggede du ikke over på nogle golde veje, men du var i miljøet hele tiden. Vi flyttede også vores foodtrucks fra Ridehuset ned i det område. Nu skal idéen videreudvikles – skal det være et helt gratisområde? Eller et slags introområde, hvor man betaler et mindre beløb for at være, hvis man ikke har armbånd? Der skal gøres en masse overvejelser, så det passer sammen med og profiterer på grundidéen med Spot.

Lyden på Royal Spot ved åen har været udfordrende for nogle af musikerne, hvordan vil I forbedre det til næste år?

– Det kan man kun gøre ved at take action på nogle af de meldinger, som vi har fået ind. Nogle fejl kan man rette, det med strøm kan vi rette op på, Benals mindre gode oplevelse kan have noget at gøre med, at vi skal programlægge anderledes, så det er de rigtige kunstnere, der skal spille der. For artisten er det altid træls hvis noget kikser, så nu skal vi se på, hvordan den bruges bedst. Der er jo en grundlæggende begrænsning på scenen i det, at vi har nogle meget lave db-tilladelser nede i byen, som gør, at vi ikke kan få lyden derop, hvor vi egentlig gerne vil have den.

Hvad har været dine personlige højdepunkter på festivalen?

– Det er sjældent, at jeg fremhæver et orkester frem for et andet. Men jeg tror sådan set, at den koncert, jeg var gladest for, det var den, vi lavede nede i Vestergade i den lille forretning, som hedder Verpan, hvor vi lavede et miks af Who Killed Bambi og Lydmor. Den viste, hvor fremragende en sangskriver og dygtig performer Lydmor er, og selvfølgelig, hvor dygtige Who Killed Bambi er til at arrangere i andre universer end deres normale. Et flødeskumseksempel på, når man bruger dygtige performere i et mix. Det viser noget om, hvad musikken kan. Det var for mig nok den bedste oplevelse, men det er jo lidt et aparte setup. Mange andre koncerter var også helt vellykkede, den fortæller noget andet om samarbejde, og det er det, jeg sætter pris på ved det.

Hvad har i modsætning været bundskraberen fra dit synspunkt?

– Bundskraberen er jo, at der i forbindelse med Spot har været tyverier af udstyr, anlæg og teknik. Det er det, jeg bliver mest ked af her dagen efter. Ellers har jeg ikke nogen bundskrabere. Man bliver jo også glad over, at der var så mange, der kom ned og spiste morgenmad med os søndag i Øst For Paradis. Det er lidt en banal ting, men rigtig hyggeligt med sådan et 100 meter langbord, hvor folk bare sidder og hygger, om de har armbånd, eller det var lokale eller forbipasserende. Musik er en social ting mellem os, og det er vigtigt at pege ud.

I har været heldige med det gode vejr til de udendørs scener i år, hvad er plan b, hvis det regner i 2018?

– Det er et godt spørgsmål, vil jeg sige. Man skal forstå det sådan, at vi for syv år siden havde nogle meget store udendørs scener, og der fik vi et rigtig forfærdeligt vejr, som vi tabte bunker af penge på, og som var lige ved at lukke os. Så sagde vi, at vi ikke ville lave noget udendørs længere, med mindre at det var finansieret på forhånd, for vi kan ikke tillade os at risikere Spot Festival på den måde.

 

Næste år er Spot Festival at finde i Aarhus midtby 10.-13. maj. 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA