x

Tom Verlaine laver soundtrack til gamle kult-stumfilm

Tom Verlaine laver soundtrack til gamle kult-stumfilm

Jan Poulsen er freelancejournalist og forfatter til bøger om blandt andet David Bowie og Sort Sol

Du har måske – hvis du er kulturelt interesseret – læst om den, men højst sandsynligt ikke set den, for den har været uopdrivelig i årevis, og det er ikke just en blockbusterfilm, som ryger på boulevard-biografernes repertoire i tide og utide. Men nu får du mulighed for at se Fernand Légers ti minutter lange, fascinerende dadaistfilm fra 1924, som lagde navn til Martin Halls gamle band Ballet Mécanique, der i 1981 udgav det stilskabende debutalbum ”The Icecold Waters Of The Egocentric Calculation”.

”Ballet Mécanique” er med på en ny dvd som blot én af syv eksperimenterende kortfilm fra mellemkrigsårene. De syv film er samlet under overskriften ”Music For Experimental Film”, og det er guitaristerne Tom Verlaine og dennes gamle samarbejdspartner Jimmy Rip, som har komponeret nye soundtracks til de gamle stumfilm. De to musikere har spillet sammen on and off siden 1981, og inden da – og såmænd også efter – var Tom Verlaine ankermand i gruppen Television.

Med en knivskarp, krystallinsk sound førte Tom Verlaine i sin tid i Television den elektriske guitar i nye retninger. Siden søgte han selv andre steder hen, og hans instrumentale vignetter på albummet ”Warm And Cool” fra 1992, som mange dengang blot opfattede som et mellemspil, blev faktisk en platform for ét af hans udtryk, som vi også kan høre det på den nye dvd.

Tom Verlaine og Jimmy Rip har i flere år turneret rundt i USA og Europa og spillet musikken live til filmene, som man gjorde det i gamle dage før tonefilmens fødsel. Musikken på dvd´en er da også optaget live under filmforevisninger i Spanien og Portugal. Men – og det er vigtigt – det er IKKE en live-dvd, da man ikke på noget tidspunkt ser de to musikere. Det er en opsamling med syv sjældne, historiske film, som tilmed fremstår i fin kvalitet på denne udgivelse fra det højt respekterede filmselskab Kino International. Men udgivelsen kan dog også høres som Tom Verlaines nye album, og som sådan lægger den sig musikalsk i fin forlænglse af ”Around”, den instrumentale af de to cd’er, han udgav simultant i april 2006.

Fotograf på ”Ballet Mécanique”-filmen var Man Ray, og to af hans egne film, ”Emak-Bakia” (Frankrig 1926, 13 min.) og ”L´étoile de mer” (Frankrig 1928, 12 min.) er også med på den nye dvd. De sidste fire historiske perler fra filmens stumme barndom er James S. Watson og Melville Webbers fortolkning af Edgar Allan Poes ”The Fall Of The House Of Usher” (USA 1928, 13 min.), Hans Richters finurlige levendegørelse af suprematismen i Rhythmus 21 (Tyskland 1921, 3 min.), Dimitri Kirsanoffs ”Brumes d´autonome” (Frankrig 1929, 12 min.) og endelig Slavko Vorkapich og Robert Floreys tankevækkende ”The Life And Death Of 9413, A Hollywood Extra” (USA 1928, 11 min.), der er lige så aktuel i dag i vores ”jeg-skal-være-på”-tider.

Fik du ikke set Ballet Mécanique på en dansk scene i sin tid, kan du nu i det mindste se, hvor Martin Hall fik navnet fra.

Dvd’en ”Music For Experimental Film” kan købes direkte fra Kino International (http://www.kino.com) eller bl.a. fra Amazon (http://www.amazon.com).


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA