Nyhed

The Weeknd beskylder H&M for racisme: – Jeg er dybt provokeret

GAFFA.dk – om alt om musik

Flere reagerer med afsky over et reklamefoto, som tøjkæden H&M har publiceret på sin hjemmeside. The Weeknd siger nu, at han ikke længere vil samarbejde med kæden.

I et allerede ophedet klima i USA er der kommet mange reaktioner, efter at en reklame med en sort dreng iført en hættetrøje påtrykt teksten "Coolest Monkey in the Jungle" er dukket op på den svenske tøjkædes hjemmeside.

Blandt dem, som reagerer med afsky finder vi The Weeknd, som tidligere har samarbejdet tæt med H&M om sin egen tøjkollektion.

I en melding på Twitter skrev han følgende mandag aften dansk tid:


— Jeg vågnede op i morges, chokeret og flov over dette billede. Jeg er dybt provokeret og kommer ikke til at arbejde med H&M længere.

Artiklen fortsætter under Twitter-beskeden.

The Weeknd er ikke den eneste kunstner, som reagerer på billedbrugen. På Instagram skriver The Roots-trommeslager Questlove, at han er "sikker på, at undskyldningene kommer, og at reklamen trækkes", og at billedbrugen er et tydeligt tegn på, at H&M mangler repræsentation af en bestemt befolkningsgruppe i ledelsen.

 

I’m sure the apologies are a coming. And the ads will be pulled. I’m certain there will Be media fixers and whatnot and maybe a grand gesture like a donation to some charity (donations under these circumstances are the corporate version #SomeOfMyBestFriendsAre move if there ever was one) all this tells me about @HM is that the seats in the boardroom lack something...wanna take a guess?


A post shared by Questlove Gomez (@questlove) on

Questlove har fået ret i sin spådom, for i en kommentar til GAFFA.no siger Joanna Morell, som er kommunikationschef for H&M i Norge, at selskabet er ked af billedbrugen og beder om undskyldning.


— Vi har begået en fejl og har derfor fjernet billedet fra alle vore kanaler, og trøjen er trukket tilbage fra salg i alle vore butikker, siger Morell.

ANNONCE