x

Jakob Stegelmann og symfoniorkester er klar til nye gaming-toner

Jakob Stegelmann og symfoniorkester er klar til nye gaming-toner

Efter succesen med Jakob Stegelmann og Aarhus Symfoniorkester på årets Copenhell blænder DR SymfoniOrkestret til august op for musikken fra både kendte og helt nye computerspil i DR Koncertsalen – med Stegelmann som vært og en ægte gaming-diva på dirigentpodiet.

Nu er Stegelmann og et symfoniorkester, denne gang DR SymfoniOrkestret, klar til en musikalsk rejse i DR Koncertsalen 17. august under titlen Gaming in Symphony, og denne gang kan publikum se frem til en tur rundt i næsten alle spilgenrer og epoker – fra helt tidlige og primitive spil til store, kendte computerspil som World of Warcraft, Grand Theft Auto, Hitman og Assassin’s Creed. DR SymfoniOrkestret opfører også musikken fra to helt nye danske spil, 3D-spillet A Hat in Time og det poetiske eventyrspil Forgotton Anne.

LÆS OGSÅ: Stegelmann, symfonien og Copenhell

Til at lede aftenens godt 100 musikere er det lykkedes for DR SymfoniOrkestret at få en af verdens førende dirigenter inden for film- og spilmusik til at lægge vejen forbi København: den irske gaming-diva Eimear Noonem, som har viet sit liv til spil- og filmmusikken.

For aftenens vært, Troldspejlets kendte Jakob Stegelmann, er koncerten med DR SymfoniOrkestret en måde at få en forkætret kunstart frem i lyset. "Mange unge har oplevet, at deres gaming-aktiviteter var henvist til kælderen, fordi deres forældre ikke syntes, at det var en sund og opbyggelig interesse – og vel også fordi lyden og musikken fra spillene virker meningsløs og forstyrrende på den, der ikke selv spiller," siger Jakob Stegelmann og fortsætter:

"Men for spilleren selv er musikken en integreret og ofte helt uundværlig del af oplevelsen”, forklarer Stegelmann, ”og faktisk har de sidste 40 års computerspilsproduktion efterladt os med noget, der godt kan kaldes en musikskat. Med DR SymfoniOrkestrets gaming-koncerter stiller vi skarpt på spilmusikken som en kunstart, der både bygger på velkendte, klassiske stilarter, men som også eksperimenterer, kombinerer på nye måder og skaber musik, der er helt sin egen."

LÆS OGSÅ: Japanske Crossfaith vender tilbage til Danmark

Fra DR SymfoniOrkestrets side vil Gaming in Symphony være endnu et kærkomment møde med et anderledes publikum, end orkestret kender fra de klassiske torsdagskoncerter.

"Det har været overvældende for os i DR SymfoniOrkestret at opleve den enorme interesse og den dybe dedikation hos et publikum, som ikke er vant til at opleve den levende, symfoniske musik – men som tager orkestret til sig med åbne arme og spidsede ører, når de kommer indenfor i Koncertsalen," siger Kim Bohr, der er chef for DR Kor & Orkestre, og fortsætter:

"Samtidig må vi fra orkestrets side anerkende, at spilmusikken udnytter det store symfoniorkester til sit absolut yderste. Den er skrevet og instrumenteret af nogle af verdens absolut bedste film- og spilkomponister; folk, der kender deres virkemidler, og som forstår hvor mange fantastiske nuancer et symfoniorkester kan levere, når man udnytter alle dets klange og rytmer. Den slags mærker musikerne med det samme, og de kvitterer med at spille deres allerbedste."


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA