x

JBL Fest 2018: Et event af amerikanske dimensioner

JBL Fest 2018: Et event af amerikanske dimensioner

At alting er større i USA, er hverken en myte eller en sandhed med modifikationer. Sådan lyder det overordnede indtryk efter et besøg på JBL Fest 2018. Eventet, som lydsystemgiganten markedsfører som en ”festival”, arrangeres i år for anden gang, den 17. til den 19. oktober i Las Vegas.

JBL er nok i dag mest offentligt kendt for sine hovedtelefoner og bluetooth-højtalere. Virksomheden har dog en yderligere dimension: I løbet af de 70 år, hvor JBL har eksisteret, har de etableret sig som en dominerende gigant, når det kommer til at forsyne blandt andet biografer og sportsbegivenheder med lydsystemer. Hvis du har set NBA, Super Bowl eller VM i fodbold, har du oplevet deres højtalere. Derudover forsyner JBL også arenaer og musikstudier over hele verden med udstyr – det er musikken, der ligger deres hjerte nærmest.

Tilbage til overdimensioneringen på den anden side af Atlanten: Ud over det faktum, at deres hamburgere, biler og folk opvejer danske dimensioner, er Las Vegas i sig selv en stor parodi på fordomme omkring USA. Ren satire – men en meget festlig en af slagsen. Det perfekte sted for et imponerende event som JBL Fest.  Byen er luksuriøs, mens den minder om et Disneyland for yuppies, turister, hasardspillere og mennesker, der ved, hvordan man har det sjovt. Det ene hotel er mere kitschet end det andet med casino-labyrinter større end Tivoli, indendørs Paris-replikaer og elastikudspring fra skyskrabere; der er drysset med skydebaner, bryllupskapeller med Elvis-tema, neonlys nok til en halv planet og Bloody Mary med bacon. Verdens officielt største souvenirbutik og sytten meter lange limousiner ved navn The Mammoth, Magic Mike og Lionel Richie syv dage om ugen. Og så et gyldent Trump-tårn midt i det hele. Reaktionskombinationen ”tab kæbepartiet, ryst på hovedet og grin højt” har sjældent været så mærkbar. Fnys eller omfavn – jeg vælger det sidste.

Som om det ikke var nok at anbringe eventet i dette legendariske land i overdrivelsernes hjemland, har JBL sigtet højt på alle andre fronter - latterligt og vidunderligt højt. Cirkusset (for JBL Fest er mere end blot en håndfuld koncerter) er alt det, vi ønsker at se på en sponsoreret festival i Danmark. ”Eksklusivitet” er nøgleordet med opmærksomhed på tiltag, der aldrig er set før. Tænk det modsatte af indkøbsnet og madkuponer. Forestil dig et hotel med plads til 1800 gæster, tapetseret fra gulv til loft med et rejsekort til busser med logoer.

For at få et billede af det grandiose kan vi først tage et kig på eventets deltagere: De traditionelle mediefolk, der primært virker til at være repræsenteret af GAFFA og svenske Kingsize Magazine. Ellers udgør Instagrammere og YouTubere majoriteten, når det kommer til dokumentation. Denne gruppe tangeres også af øvrige kendis-ambassadører – bloggere, Miss World-vinderen Priyanka Chopra, den kinesiske pianist Lang Lang og Magic Johnson. De resterende adgangsarmbånd er blevet tildelt konkurrencevindere fra hele verden.

VIP-behandling af forskellige niveauer tilfalder hele besøgsskaren. Ud over rejse, mad og indkvartering tilbydes selv dem på nederste trappetrin en goodiebag med værdikuponer til tusindvis af drinks, massage og alle former for forplejning. Og så har vi selve programpunkterne, som kan opsummeres til at være det modsatte af budgetvenlige. Nu dukker musikprogrammet op, og det tør siges, at det lykkes JBL at brillere lige så meget med sine bookinger som at opvarte sine gæster.

gallery_large

Den legendariske Grammy-galla er nu et samarbejde mellem Recording Academy og JBL. For at fejre samarbejdet samt at have en anledning til at udvide med flere giganter på plakaterne blev JBL Fest indledt med et storslået luksus-party på den prestigefulde klub, Omnia. 
Ingen mindre end den legendariske producer Quincy Jones stod som vært, men den 85-årige går hurtigt i et med kulisserne. Fokus lægges i stedet på festen, farverne og en formidabel optræden af et af hovednavnene, Rachel Platten.

gallery_large

Aften nummer to er yderligere musikorienteret, og her viser JBL sig fra sin bedste side. Koncerterne er placeret i Brooklyn Bowl, et af stedets mest prestigefulde lokaler for intim livemusik. Især et udsøgt valg for aftenens første akt, den britiske grime-sensation Tinie Tempah. Eventets længste sæt er veloplagt, velfremført og højt værdsat – for ikke at tale om den glimrende lyd.

gallery_large

Hvad der efterfulgte, havde derimod kunnet blive ugens antiklimaks – det viser sig, at hovednavnet Ellie Goulding har mistet stemmen. Hun ender med at dukke lidt forsinket op og opfylder lige nøjagtigt sin kontrakt med et nedbarberet sæt og et tre personers backup-kor. Lidt af en skuffelse. Samtidig er hun utvivlsomt ugens største musikalske talent. Det konfettidruknede publikum styrer enstemmigt størstedelen af det episke nummer ”Love Me Like You Do”. Det er nu pænt booket!

gallery_large

Sidste aften udspiller sig på SLS Las Vegas, casino-hotellet, der druknede i logoer. Fest nummer tre er kaldet JBL Sound Splash og har yderligere fået eget tema: en form for blanding af rød løber og cocktails. Finalernes finale med showmanship af højeste rang. Den australske, parykelskende disc jockey Tigerlily opbygger en pool party-stemning, inden selveste Mr. World Wide afslutter med buller og brag. Pitbull er næppe nogen musikalsk Messias, men underholdning har han fuld styr på. ”Time Of Our Lives” sætter fingeren på, hvordan de fleste blandt publikum har det lige nu og her.

gallery_large

Som europæer kan man nemt komme til at grine ad sådanne overdimensionerede tiltag, men faktum er, at med al fråseriet kommer et vellykket resultat. Fraværet af planlægningsfejl og besparelser skinner virkelig igennem, og alt undtagen Ellie Gouldings dårlige hals flyder bedre end de fleste europæiske musikarrangementer. Las Vegas lever op til sit navn som overdådighedens rede – det perfekte sted at afvikle et event af denne kaliber – og JBL svigter heller ikke sit omdømme som en virksomhed med fuld forstand på musik, saftig lyd og underholdning.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA