GAFFA – 35 år i musikkens tjeneste
Kommunen har betalt markedsprisen for de ydelser, den har modtaget
Det vakte stor debat, da Tinderbox Festival blev annonceret i 2014 med blandt andet en sponsoraftale fra Odense Kommune på 12 millioner over fem år samt yderligere næsten 12 millioner i tilskud i samme periode. En række andre store festivaler, blandt andet Smukfest, Jelling og Nibe, udtalte, at den store kommunale støtte gav Tinderbox en uhensigtsmæssig fordel, hvilket fik Ankestyrelsen til at undersøge, om den kommunale betaling var højere end markedsværdien af de ydelser, kommunen havde modtaget og dermed ulovlig.
Ankestyrelsen har nu vurderet, at Odense Kommune har betalt markedsprisen for de ydelser, kommunen har modtaget i forbindelse med sponsoratet, og at kommunen derfor ikke har foretaget sig noget ulovligt. Ankestyrelsen bemærker samtidig, at "den omtale, brandingværdi og anden værdi, som Odense Kommunes sponsorat af Tinderbox har genereret for Odense Kommune i 2015 og 2016 langt overstiger den pris, kommunen har betalt for sponsoratet."
Hele Ankestyrelsen afgørelse kan læses her.
Afgørelsen glæder Tinderbox Festivals direktør, Brian Nielsen. Han udtaler:
– Det er rart at få en afklaring og en bekræftelse i, at tingene er forgået rigtigt, specielt taget i betragtning af andre festivalaktørers kritik af aftalen.
Hvad har Odense Kommune helt præcist fået for pengene?