Hun Solo hylder kvinder i musik – blandt andet på Kvindernes Internationale Kampdag

Hun Solo hylder kvinder i musik – blandt andet på Kvindernes Internationale Kampdag

For tre år siden blev HUN SOLO grundlagt af sangerne, sangskriverne og musikerne Kirstine Stubbe Teglbjærg og Nana Jacobi sammen med Anya Mathilde Poulsen, musikformidler, tidligere DR-journalist og forfatter til bogen Feminint Forstærket. Sidste år holdt HUN SOLO for første gang 8. marts-fejring på Hotel Cecil i København – og i år er de klar igen, denne gang med en koncert, der blev udsolgt cirka ti dage efter, hovednavnet Jenny Wilson var blevet annonceret – og også Drew, Nana Jacobi, Kirstine Stubbe Teglbjærg samt Selina Gin fra den danske rocktrio Nelson Can er på plakaten. Man kan desuden opleve artist talk med Nikoline, Dicte og Signe Høirup Wille-Jørgensen (Speaker Bite Me) og club eventet med blandt andre rapperen Yakuza live samt Jenny Wilson, Amanda Baun og Rita Blue som dj's. Alt sammen på Kvindernes Internationale Kampdag den 8. marts.

– Vi forsøger at præsentere et bredt udvalg. Det er en af de centrale tanker i vores koncept. Vi forsøger i det hele taget at tænke så meget diversitet ind som muligt, både hvad angår genrer, etnicitet, alder og upcoming vs. etableret, fortæller en af de tre grundlæggere, Kirstine Stubbe Teglbjærg.

Siden 2016 er HUN SOLOs popularitet vokset, både i udlandet, hvor de i 2018 turnerede i både Pakistan og på Færøerne, og herhjemme, hvor de har spillet på for eksempel Smukfest og Roskilde Festivals tredjestørste scene, Avalon. Dertil kommer den eksplosive vækst i HUN SOLOs netværk af kvindelige musikere, der skiftes til at spille til HUN SOLO-koncerterne, hvor fem forskellige kvinder spiller hver sin solokoncert.

– Der er noget utroligt stærkt over at spille en solokoncert. Flere af de artister – også de meget etablerede artister – har faktisk spillet deres allerførste solokoncert sammen med HUN SOLO, siger Kirstine Stubbe Teglbjærg.

– Sidegevinsten ved solokoncerterne er, at den enkelte artist ofte er nødt til at tænke nyt i forhold til, hvordan de normalt fremfører deres musik, da mange ofte spiller med band. Så det, der foregår på scenen, er ret unikt, i forhold til hvordan man som publikum normalt vil kunne opleve de forskellige artister. De er nødt til at skrue et sæt sammen, de selv kan fremføre og afvikle. Alt, hvad der foregår på scenen, er i artistens egen kontrol. Man er alene på scenen, og der er ingen andre til at gribe én, hvis der sker noget uventet. Det giver en helt særlig intensitet og nærvær til koncerterne.

Da HUN SOLO spillede deres allerførste koncert for tre år siden, den 8. marts 2016 på Roskilde Musikbibliotek, var det langt fra lige så acceptabelt at diskutere kønsligestilling i musikbranchen, som det er i dag; en ændring, der blandt andet er blevet hjulpet godt på vej af den knap halvandet år gamle #metoo-bevægelse. Dengang, for tre år siden, var det egentlig en NIRAS-rapports dokumentation for musikbranchens skæve 80/20-fordeling af henholdsvis mænd og kvinder, der først og fremmest vækkede initiativet til netværket HUN SOLO.

– Indenfor de sidste tre år har vi i HUN SOLO kunnet mærke, at der er sket utrolig meget, når det kommer til bevidstheden om en bedre kønsbalance i dansk musik. Og nu begynder vi også at se branchen handle på det. Det glæder os.

HUN SOLO-koncerten på Hotel Cecil er udsolgt, men der er stadig billetter til Club-eventen ved indgangen fra klokken 22, ligesom der er fri adgang til artist talken klokken 16.30

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA