Derfor anmelder GAFFA ikke Shawn Mendes og The Blaze

Derfor anmelder GAFFA ikke Shawn Mendes og The Blaze

Billedet: Shawn Mendes på Smukfest 2018, hvor der ikke var fotorestriktioner

Weekendens store koncerter bliver ikke dækket af GAFFA, da arrangementerne har nogle restriktioner, som vi ikke kan stå inde for.

I juni sidste år boykottede GAFFA koncerten i Parken med Beyoncé og Jay-Z, fordi koncerten havde nogle restriktioner, som vi rent presseetisk ikke kunne stå inde for. 1. marts gjorde vi det samme, da Nicki Minaj optrådte i Royal Arena, da hun (eller holdet bag hende) havde samme restriktioner som ved sommerens B&J-koncert, og nu er den gal igen. Denne gang gælder det Shawn Mendes i Royal Arena lørdag og The Blaze i Store Vega søndag. De to kunstneres managements har – uafhængigt af hinanden – stillet nogle betingelser, som GAFFA ikke kan medvirke til.

I tilfældet Shawn Mendes bedes vores fotograf underskrive en såkaldt fotokontrakt, som stiller restriktioner for GAFFAs brug af billederne, så de kun kan bruges til denne anmeldelse, og som kan medføre et retskrav til fotografen, hvis restriktionerne bliver overtrådt – også selvom det bliver begået af tredjemand for eksempel ved ulovlig kopiering.

I The Blazes tilfælde vil gruppens management godkende de enkelte billeder inden publicering og i øvrigt ikke tillade nærbilleder.

Begrundelsen for GAFFAs boykot er identitisk med den, vi bragte sidste år i forbindelse med Beyoncé og Jay-Z-koncerten. Læs redaktørens forklaring på boykottet:

”I løbet af de sidste fem år er det blevet en stadig større trend, at artister ønsker at kontrollere alle aspekter ved deres image og profilering udadtil. Store navne som Beyoncé, Foo Fighters, Lady Gaga og Bruno Mars har valgt at begrænse tilgangen til deres koncerter for pressefotografer, enten gennem rigide fotokontrakter eller med rene forbud.” Sådan skrev vores norske redaktør Tord Litleskare i starten af 2018 i en kommentar, da det også blev den norske presse pålagt at beholde de lange linser i taskerne under en koncert med The Killers.

LÆS OGSÅ: Stort dansk medie bakker op om GAFFAs Beyoncé- og Jay-Z-boykot (2018)

Det forholder sig nemlig sådan, at der under stort opsatte koncerter nogle gange videresendes en besked til pressen om, at artistens egen fotograf vil være den eneste akkrediterede fotograf, og at vi (pressen) efterfølgende kan få lov til at bruge de få udvalgte fotos i forbindelse med vores dækning.

Den stadigt stigende kontrol fra kunstnere er bekymrende, og det bliver et presseetisk problem, når artister og management forsøger at overtage en magt, som reelt set ligger hos de respektive redaktører. Tænk, hvis det samme gjorde sig gældende for anmeldelser? Det ville vi aldrig tillade, og fotojournalistik er i høj grad en del af det samlede journalistiske produkt. Pressens dækning af artisters professionelle virke er i høj grad med til at holde deres popularitetshjul i gang, og det virker både utaknemligt og en kende krukket, når fysisk fremtoning, image og kontrol vejer højere end pressefrihed.

LÆS OGSÅ: OPDATERING: Derfor anmelder GAFFA ikke Beyoncé og Jay-Z (2018)

Det er muligt, at artister som Nicki Minaj, Beyoncé og Jay-Z er bedøvende ligeglade med, hvorvidt der kommer en anmeldelse fra GAFFA i Danmark, Norge og Sverige eller ej. Men hvis den samlede nordiske presse melder ud, at et fotoforbud går imod vores journalistiske integritet, så får piben måske en anden lyd.

Det har rent faktisk virket i Norge. De seneste to år har artister som Paul McCartney, Muse, Iron Maiden, Mariah Carey og KISS fjernet de ellers så populære fotokontrakter, fordi de har fået at vide, at den norske presse ellers ville boykotte koncerterne.

4. marts fortalte GAFFA samt Politikens fotochef Thomas Borberg om mediernes syn på fotorestriktioner i et indslag i Radio24syvs kulturprogram AK24syv. Hør indslaget nedenfor:

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA