Århusiansk booker og pladeselskabsmand ønsker afklaring af festivalens profil
Forleden gengav GAFFA.dk en kritik, musikeren Alex Puddu havde ytret i Politiken, hvor han udtalte, at Spot Festival efter hans mening i for høj grad fokuserede på de etablerede navne i forhold til vækstlaget, som nu havde mere gavn af Vesterbro Festival, der i år finder sted samtidig med Spot.
Puddus kritik har nu fået Steffen Rasmussen fra det århusianske booking- og managementbureau samt pladeselskab Strange Ears til at forfatte et debatindlæg, hvor han fortsætter kritikken. Steffen Rasmussen ønsker, at Spot gør op med sig selv, om den er en festival, der skal spotte nye danske talenter, eller festivalens formål er at fremvise mere etablerede danske kunstnere frem, ikke mindst for de internationale branchefolk.
Steffen Rasmussen skriver blandt andet:
”Så længe Spot bærer navnet Spot, modtager støttekroner og bruger vækstlag, talentudvikling og gennembrud som gloser, så skal indholdet også passe til. Hvis Spot skal være en ordinær festival med hovedvægt på store navne, som jeg bestemt mener, den har udviklet sig til de sidste par år, med store udråbstegn efter 2008, så skal dette også formuleres fra arrangørernes side, så orkestre, branchefolk og støttekroner ved, hvad de kan forvente.”
Steffen Rasmussen kritiserer endvidere blandt andet festivalens sparsomme udbud af hiphop og metal, lytteudvalget og bookingen af navne som The Storm, Lizzie og Thomas Buttenschøn, og han slutter med en række konkrete forslag til forbedringer.
Læs hele Steffen Rasmussens indlæg