DR ændrer praksis efter kritik om foredrag

Som beskrevet tidligere i dag har Nyhedsavisen i en kritisk artikel i dag fokuseret på en mulig interessekonflikt hos DR-musikchefer som Lars Trillingsgaard og Alex Nyborg Madsen, når de holder private foredrag, arrangeret af komponistforeningen Koda, hvor de fortæller om P3’s og P4’s indflydelsesrige musikudvalg.

Det har fået P3’s chef Carsten Worsøe til at udsende en pressemeddelelse, hvor han præciserer, at Trillingsgaard og Madsen ikke yder medietræning – altså undervisning i, hvordan man skal opføre sig over for medierne, og hvordan man tager sig bedst ud i samme. Noget, som udtrykkeligt er forbudt ifølge DR’s interne regler – undervisning på journalistuddannelserne er dog undtaget.

Samtidig præciserer Carsten Worsøe, at P3’s medarbejdere fremover ikke må modtage honorar for at holde private foredrag om P3’s aktiviteter – også selvom dette altså indtil nu har været fuldt legalt i forhold til DR’s egne regler.

Carsten Worsøe udtaler:
Det er vigtigt for os på P3, at der er stor åbenhed omkring arbejdet i vores playlisteudvalg. På samme måde som i for eksempel nyhedsredaktioner foretages der hele tiden vanskelige redaktionelle valg, og det ligger os på sinde, at der ikke opstår myter om playlisteudvalget og dets arbejde. Derfor har vi valgt også at være åbne og fortælle om arbejdet i form af et foredrag.

Han fortsætter:
– Den konkrete udformning af kursusmaterialet fra Koda kan – hvis man læser det ekstremt kritisk – desværre give anledning til den misforståelse, at der er tale om konkret medietræning. Det er absolut ikke tilfældet. Vi vil fortsætte vores åbenhed, men vil snarest tage kontakt til Koda for at bede om, at det bliver præciseret at der ikke er tale om medietræning.

Carsten Worsøe konkluderer:
– Der er tale om en meget lille sag, hvor en nobel intention har fået en lidt forkert udtryksform. Vi vil naturligvis fortsætte med åbent at fortælle om arbejdet i playlisteudvalget.

P3's hjemmeside