x

KOMMENTAR: Er den almindelige livekoncert i overhængende fare?

KOMMENTAR: Er den almindelige livekoncert i overhængende fare?

Denne kommentar blev første gang udgivet i september 2019, og handlede dengang om klimakrisens indflydelse på koncerter. Nu har den fået en helt ny betydning i skyggen af coronakrisen.

Hvordan klimaforandringer, det virtuelle publikum og gaming kommer til at ændre måden, vi går til koncert på.

En stor indtægtskilde for musikere de seneste 60 år har været at spille en lang række koncerter verden over. Men måske er den tid ved at være forbi? Vores planet er i livsfare, og hvad kommer der til at ske med turnélivet, hvis den ulmende anti-flyvning-aktivisme tager til? I fredags var millioner af mennesker verden over i klimastrejke med Greta Thunberg i spidsen. Og tdiligere i år har vi set eksempler på denne aktivisme i musikindustrien, hvor eksempelvis koncerthuset i Helsingborg ikke vil hyre optrædende, der kommer flyvende ind.

Hvis folkestemningen fortsætter i den retning på globalt plan, så bliver det både mere upopulært og dyrere at flyve, hvilket uomtvisteligt besværliggør og/eller udvander turnélivet. Med denne tese i baghovedet kontaktede jeg derfor fremtidsforsker Anne Marie Dahl for at høre hendes syn på denne sag. Hun fremhævede, at udviklingen mod færre – og i stedet alternative koncertformer – i højere grad bliver drevet med hjælp fra den teknologiske udvikling. Ikke mindst, fordi disse alternativer i visse henseender godt kan konkurrere med den traditionelle koncertoplevelse.

LÆS OGSÅ: Hologram-Houston kommer til Danmark

En anden faktor, der kan være med til at skubbe udviklingen mod alternative og klimavenlige koncertoplevelser er den yngre generations opfattelse af, hvad en decideret liveoplevelse er – og hvad den skal kunne. Man kan forestille sig, at de måske vil mene, at en almindelig koncert af halvanden times varighed med ét statisk band kan virke helt oldnordisk. For nogle bliver det måske nok at hoppe ned på teenageværelset i kælderen, smide VR-brillerne på og derigennem være til koncert med sine venner i en virtuel virkelighed.

Her er nogle forskellige alternativer til den traditionelle koncertoplevelse, der allerede findes eller er på vej.

Hologramkoncerter

I april og maj er Frank Zappa endnu engang på tour. Altså ikke den rigtige Frank Zappa, for han døde som bekendt af kræft i en alt, alt for ung alder. Hans musikalske minde bliver dog videreleveret ganske troværdigt igennem koncertarrangøren Eyellusion og med hjælp fra Zappas børn via de omdiskuterede hologramkoncerter. Denne koncertoplevelse er forholdsvis identisk med en almindelig koncert – ud over at hovedpersonen på scenen er en lysprojektion, der til forveksling ligner et rigtigt menneske.

Virtual Reality (VR) koncerter i hjemmet

Hvis man er den introverte type, der gerne vil undgå at stå klemt på et svedlugtende spillested, så kan man nu få lov til at blive hjemme og opleve en noget nær autentisk koncertformidling. Koncertgiganten Live Nation har investeret store summer i VR og har allerede videreformidlet koncerter med artister som Slash og Coldplay og har transmitteret begivenheden ud i folks stuer via VR-teknologi. Således kan man koble sig op med sin VR-brille og se koncerten fra publikumstribunen, fra scenen eller sågar fra backstage. Selvom det er dejligt at få minimeret risikoen for at få hældt en fadøl ned ad ryggen, påpeger fremtidsforker Anne Marie Dahl, at det dog bliver ”lidt svært at finde én at kysse med”. Og hvad endnu værre er, så er lydoplevelsen begrænset af, hvad man selv har tilgængeligt i stuen.

Koncerter i onlinespil

Marshmello blev i februar den første artist til at lave en koncert inde i et computerspil. Et særligt udvalgt publikum fik i ti minutter lov til at hoppe rundt til EDM-hits som ”Happier” og ”Friends” inde i det ultrapopulære spil Fortnite. En koncert, der i skrivende stund er set af mere end 38 millioner mennesker på YouTube og har fået den pladevendende skumfidus’ digitale såvel som fysiske antal følgere til at eksplodere. Verdens største pladeselskab Universal Music har allerede etableret en stor afdeling for spilmusik, så der er ingen tvivl om, at der er mange flere af sådanne events på vej.

Augmented reality (AR) i et offentligt rum

Hvor man i VR træder ind i en anden virkelighed, er ideen med AR, at verden kommer til dig. Det vil sige, at man igennem briller kan se objekter og personer i det rum, man befinder sig i. Lige nu arbejder firmaet Melody-VR på, at man kan få koncerter til at foregå i ens stue. Men for mig er det potentialet i den teknologi, der gør det interessant. For tænk, hvis man kunne bruge mindre koncertsteder eller biografer som hubs for sådanne AR-arrangementer. Så kunne man beame bands, der befandt sig andre steder i verden ind, og oplevelsen ville fungere som et mix mellem hologram- og VR-koncert. Dette ville give den sociale oplevelse af samvær kombineret med den gode lyd.

LÆS OGSÅ: Virtual Reality kan revolutionere koncertmarkedet

Et bud på et fremtidsscenarie må være, at de nye muligheder ikke kommer til at udkonkurrere koncerter som sådan. Og især de mindre spillesteder vil kunne fortsætte, fordi den intime og nære følelse vil blive ved med at være efterspurgt. Men vi kan muligvis godt se frem til, at traditionelle koncertoplevelser med de helt store artister vil blive en langt mere eksklusiv og sjælden ting. Tag bare Coldplay igen. Som Dahl eksemplificerer ”kan de nøjes med at spille to koncerter om året. En rigtig koncert, som bliver meget dyr for publikum, og så en virtuel koncert, som alle i hele verden vil kunne købe sig adgang til via VR for et mere overkommeligt beløb”. Hvis de med de to koncerter kan indbringe det samme eller mere sammenlignet med det evige turnéliv, og samtidig spare miljøet for 400 årlige flyrejser, så er der nok flere artister, der vil skæve til den model.

Rasmus Damsholt, 29 år
Artist Manager og Bachelor i Music Management fra Rytmisk Musikkonservatorium
Har været inde i tigeren Timba, brækket benet på en frossen å og arbejdet som stadionspeaker.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA