x

Radio24syv lukker – hvad vil det nye Radio Loud?

Radio24syv lukker – hvad vil det nye Radio Loud?

Radio- og tv-nævnet annnoncerede i går, at Radio Loud har vundet Danmarks nye DAB-kanal.

For cirka en måned siden kunne vi berette, hvordan P6 Beat og P8 Jazz fik en redningskrans af kulturminister Joy Mogensen (S) og regeringen, og dermed fortsætter minimum et år mere. Helt så gode nyheder er der ikke for Danmarks originale taleradio, Radio24syv. Radiokanalen syntes at have fået en livline, med oprettelsen af en ny DAB-kanal, men Radio24syv tabte til manges store overraskelse udbuddet til nye Radio Loud.

LÆS OGSÅ: P6 Beat og P8 Jazz fortsætter: Her er reaktionerne

Men hvad er Radio Loud? Og hvad vil radiokanalen bruge sin nyligt vundne platform til? 

Radio Loud er en sammenslutning af ni forskellige regionale radiostationer, samt en række af landets største kulturinstitutioner. Både Nationalmuseet, Roskilde Festival og Vega kan i denne sammenhæng nævnes. Samarbejdspartnerne er gået sammen om at skabe selskabet Kulturradio Danmark. Eksempelvis er planen, at kanalen skal have et ugentligt program, som sætter lytteren ind i, hvordan spillestedet Vega drives. Det skal give lytteren indblik i, hvilke overvejelser bookere og ansatte har, og også hvordan Vegas musikalske profil udarbejdes. 

Radio Louds målgruppe er som udgangspunkt unge mellem 15-32 år, da de ser en udfordring i at aktivere unge mennesker i mediebilledet. "Vi vil lave en radio, der tager fat om den udfordring, alle medier i Danmark har. Nemlig, hvordan vi engagerer vores unge. Og så være til stede, hvor alle lytterne og den målgruppe er til stede", fortæller Martin Larsen, der er direktør i Radio Diablo (én af de ni regionale stationer) og bestyrelsesformand i Kulturradio Danmark til DR. 

LÆS OGSÅ: DR's kulturdirektør: Derfor nedlægges P7 Mix

Måden Radio Loud har tænkt sig at aktivere unge lyttere på, er gennem emner som uddannelse, tech, fake news, bolig og SoMe-trends. Om natten skal der være gaming, snak og musik på sendefladen, og radiokanalen har allerede udpeget værtsprofiler som kunne være interessant og passende i forhold til kanalens berettelse. Navne som Annika Aakjær, PewDiePie, Monte Carlo-parret Peter Falktoft og Esben Bjerre, Jacob Hinchely, Anders Stegger og nuværende nyhedschef på Radio24syv Kristoffer Eriksen nævnes i ansøgningen. 

Det lader til, at vi kan se frem til en ungdommelig radiokanal, som forsøger at ramme ned i tidens trends. Radio Loud når ud til 82% af Danmarks areal, når den forventes at gå i luften 1. april 2020.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA