x

Ny superkonstellation indtager den danske musikscene - album ude fredag

Ny superkonstellation indtager den danske musikscene - album ude fredag

Ane Trolle og Anders Dixen (AV AV AV, Unkwon) har efter flere års venskab og uofficielt samarbejde nu gjort det musikalske forhold officielt under navnet Diamond Mouth, og deres debutalbum The Condition udkommer den 22. november.

Samlet set har de over 20 års erfaring i den danske musikverden. Siden midt-00'erne har Ane Trolle arbejdet sammen med så profilerede navne som Trentemøller, Pato Siebenhaar i Trolle/Siebenhaar, Josephine Philip i JaConfetti samt Blæs Bukki og Ormen i den genreblandende gruppe Balstyrko.

Samtidig har producer og artist Anders Dixen for længst markeret sig som en af landets bedste elektroniske kunstnere som medlem af albumaktuelle AV AV AV. Derudover udgiver Dixen sin egen musik under aliasserne Unkown og senest A. Dixen. 

LÆS OGSÅ: Balstyrko, Roskilde Festival, Odeon

Det er altså to erfarne og velbevandrede personligheder i den danske musikverden, der gemmer sig bag den ambiente og fyldige lyd, som udspiller sig i Diamond Mouths univers. Selvom gruppens første album The Condition er sendt til tryk, og faktisk allerede udkommer på fredag den 22. november, så er det hele meget nyt og meget spædt for Diamond Mouth.

– Mavefornemmelsen er ret god, men samtidig er der skruet ret langt ned for forventningerne. Vi aner ikke, hvordan det bliver taget imod. Det er et format og en stil, som for os er lidt anderledes, halv-griner Dixen.

Ane Trolle stemmer i, men er fortrøstningsfuld på vegne af det nye projekt.

– Vi er selv meget tilfredse kreativt, og det er den proces, der er vigtig for os begge to. Det er dejligt at have en ro med, at den tillid vi har til musikken virkelig er til stede. Og føles rigtig.

Nyt kapitel i en gammel bog

Selvom musikken og konstellationen er ny, er forholdet mellem Ane Trolle og Anders Dixen det langt fra.

– Vi har kendt hinanden i mange år som gode venner, og efterhånden som vores venskab har udviklet sig, er vi begyndt at lege med noget musik. Vi har faktisk arbejdet sammen ret mange år, hvor vi startede med at lave ti numre, som vi så i sidste ende endte med at lægge ned. Og så gik vi så senere i gang med det her, siger Trolle

Selv om både Trolle og Dixen som nævnt har haft mange forskellige bolde i luften igennem de senere år, er Diamond Mouth ikke decideret rodfæstet i deres respektive musikalske fortider.

– Det her er sådan lidt, hvor vi endte. Mere eller mindre tilfældigt. Man går altid og lytter til ting derhjemme og bliver inspireret hele tiden. Og der, lige på det tidspunkt, hvor vi satte os sammen, der var vi begge meget inde i en ambient periode, tror jeg, siger Dixen. 

LÆS OGSÅ: Polykromt ménage à trois

Ane Trolle er enig og reflekterer over den kreative proces: 

– Jeg havde behov for at løsrive mig lidt, i forhold til min hidtidige måde at lave tekster og melodier på. Og det åbnede Anders' kompetencer op for. Der har det været rart at arbejde fragmenteret og knapt så fastlåst i, at det, vi lavede ikke nødvendigvis skulle ende ud i én bestemt sang. At turde stræbe mod at lave en helhed i albummet var vigtigere. Hvert nummer måtte gerne have sin egen musikalske identitet, men at der stadig er en lydmæssig, gennemgående tematik, er vigtig. Tankegangen har været at lave det, vi følte for, og ikke at trække i arbejdstøjet for eksempelvis at lave et hit. At gå med intuitionen har været det primære. Og det forløsende. 

Atypisk og nyskabende

Ligesom tankegangen bag sangskrivningsprocessen umiddelbart virker ret løssluppen og spontan, kan det samme i høj grad siges om det konkrete arbejde. For ikke at sige ukonventionel. Her har et lånt sommerhus på Samsø ageret base for duoen, som simpelthen til tider bevidst har opdelt sig i forskellige rum og uddelegeret opgaverne.

Måske netop derfor er The Condition så musikalsk multifacetteret, som tilfældet er.  

– Anders har så siddet i det ene rum, og jeg i det andet. Så har han måske haft at gøre med lyddelen, og jeg har været i det andet rum og har skrevet frit fra hoften. I stedet for at stille mig op ved en mikrofon og prøve at lave melodier, som jeg plejer, med risiko for at falde ned i den samme, konventionelle rille, så har det været umuligt med en decideret mur imellem os.

– Og så har vi måske byttet om, og Ane har stået for lyden på nogle af numrene, mens jeg har skrevet. Det har været meget frit. Og meget baseret på et samarbejde og ikke en adskillelse, stemmer Anders Dixen i. 

Mindre af det velkendte

Selvom der kan drages tydelige paralleller mellem begge kunstneres tidligere diskografi og bagkatalog, så er Diamond Mouth for både Anders Dixen og Ane Trolle et nybrud.

– Det er klart, at det her er kommer som en naturlig forlængelse af både mit arbejde med AV AV AV og med mit solomateriale – eksempelvis udgav jeg en plade i foråret som er ren ambient (Death Tapes Vol. 1). Lydmæssigt er der masser af paralleller, men samtidig er processen markant anderledes. For eksempel er det her jo langt mindre clubbet end AV AV AV. 

Ane Trolle befinder sig nogenlunde i samme mindset: – Eksempelvis i forhold til mit samarbejde med Trentemøller (på hittet "Moan" fra 2006), så var det mere på afstand. Jeg var gæst, og jeg var bestemt glad for at være gæst, men det her er en helt anden, tættere proces. Og jo, du kan godt drage paralleller mellem lyden og de elektroniske elementer og så det, vi har avlet i Diamond Mouth, men der også mange forskelle. Det her er mit eget og min egen lyd.

Overordnet set har samarbejdet mellem de to været en udveksling, hvor der er blevet godt delt ud af erfaringer og indtryk. 

– Lige pludselig har vi fundet det fælles udtryk, hvor vi føler, "okay, det er her, hvor vi mødes allerbedst". Hvor vi klinger allerbedst. Og når man først finder den, så handler det om at holde fast i den og udforske den så meget som muligt.

På spørgsmålet om, hvorvidt der er mere i vente fra Diamond Mouth eller det forestående album "blot" var en one off, hvor der var mulighed for at give los for nogle kreative impulser svarer de:

– Lige nu er der ikke nogle bestemt planer. Vi er så småt igang med at lege med noget mere, men det har ikke nogen form endnu, og er på et meget tidligt stadie. Men vi havde lyst til at gå i gang igen! Endda inden vi var færdige med det her album. Vi vil jo gerne, og føler os langt fra flade eller udmattede. Men man ved jo aldrig hvad der sker, lyder det slutteligt fra den nye duo.

Indtil videre kan man se frem til den 22. november, hvor The Condition udkommer via ADAT Records digitalt og på vinyl.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA