Er dette årets hidtil bedst anmeldte album?

GAFFA.dk – alt om musik

Fiona Apples Fetch the Bolt Cutters får topkarakterer over hele linjen

Hvis man hører til dem, der orienterer sig efter anmeldelser, når man skal høre ny musik – og det er der forhåbentlig stadig nogle, der gør – så kan det varmt anbefales at tjekke amerikanske Fiona Apples nye og femte album Fetch the Bolt Cutters ud. Albummet har fået topkarakterer stort set alle steder, hvor det er blevet anmeldt og har derfor fået den meget sjældne topscore 100 ud af 100 på sitet Metacritic, der giver albums point efter, hvor godt de er blevet anmeldt i et gennemsnit blandt en række store internationale medier.

Udgivelsen har blandt andet fået den ganske sjældne topkarakter 10 på Pitchfork, topkarakteren A hos Consequence of Sound, en begejstret anmeldelse i New York Times (der ikke giver stjerner) og fem ud af fem stjerner i både The Guardian, The Independent, The Telegraph og The Times. Albummet får dog "kun" 4,5 ud af fem stjerner i Rolling Stone og fire ud af fem i NME.

GAFFA har også "kun" givet albummet fem ud af seks stjerner med blandt andet følgende ord:

"Men hvem er hun, denne Apple? I Europa er hun primært et kultnavn for feinschmeckere, modsat i hjemlandet, hvor hendes plader plejer at gå top 10. Den mest umiddelbare sammenligning, hvis man absolut skal sætte denne ener op mod nogen, er nok Tori Amos. Ligesom Amos har Apple modtaget intensiv klassisk klaverundervisning som barn og har markeret sig med en ekspressiv vokal, et musikalsk univers med tangenter i en forholdsvis fremtrædende rolle (dog mindre end hos Amos) og et meget både direkte og poetisk tekstunivers, til tider med en tydelig feministisk undertone. Men Fiona Apple er først og fremmest sig selv, og det er hun stadig på Fetch the Bolt Cutters."

Anmeldelsen konkluderer:

"Endnu et helt igennem forrygende og meget velproduceret album med sprød kontrabas og alsidigt slagtøj i en central rolle hos en kunstner, som fortjener et langt større publikum herhjemme. Hun er nemlig ikke spor svært tilgængelig, men umiddelbar og imødekommende, samtidig med at tekst og musik rummer så mange lag og nuancer, at albummet formodentlig vil blive ved med at åbne og udfolde sig ved genlytninger igen og igen i mange år fremover – mindst indtil hendes næste album udkommer."

Læs hele anmeldelsen her

Hør hele albummet her: