Nyhed

Ny dansk koncert-betalingsportal er en realitet

GAFFA.dk - Alt om musik

E-liveconcert.com bliver den første danske streamingplatform, hvor du skal betale for dine koncerter. Tiltaget skal hjælpe den brede, danske musikbranche.

De sidste par måneder er det danske kultur- og koncertliv rykket online, og der har været et væld af gratis koncerter på diverse streamingplatforme. Koncerterne har i nogle tilfælde udfundet i donationer, men musikerne har som udgangspunkt gjort det, fordi de ikke har kunnet lade være.

LÆS OGSÅ: De første koncerter i USA efter coronakrisen ser dagens lys


E-liveconcert.com er navnet på det første danske online-venue, hvor det koster penge at streame en koncert, og tjenesten kommer ud af en tid med trange kår for musikbranchen, hvor det har været småt med indtjening. E-liveconcert.com er udviklet i samarbejde med flere kunstnere, og platformen giver mulighed for at komme bredt ud og samtidig sikre musikerne en vis indtjening samt royalties. 

– Jeg håber, dette kan være en spæd begyndelse på at få musikere, lyd- og lysfolk med flere beskæftiget, imens at spillestederne er lukkede. De færreste af os har tradition for at betale for indhold på nettet, men forhåbentlig kan dette være med til at få os til erkende, at vi ikke kan forvente, at alt er gratis, samtidig med at vi giver en hånd til en blødende branche, siger sanger Mathilde Falch, som er én af de første til at kunne præsentere en koncert på det nye site.

Hvis man kigger på det økonomiske perspektiv, forholder det sig således, at musikerne får 35 procent af billetindtægterne, hvorved resten går til udgifter forbundet med produktion og afvikling, imens at også KODA modtager en bid af kagen. Dermed er tiltaget ikke blot med til at støtte den enkelte kunstner eller band, men støtter også bredt.


LÆS OGSÅ: Festivalaflysninger tvinger leverandører i knæ – er der hjælp på vej?

Indtil videre er Guns N’ Roses Jam og Mathilde Falch med gæster de eneste navne på streamingplakaten, og en billet ligger i et prisleje omkring de 50-60 kroner. Det er selvsagt ikke meget sammenlignet med prisen for de fysiske koncerter, og derfor er det som udgangspunkt heller ikke noget, som på længere sigt giver mening at udøve. Om man kan omvende danskerne til at betale for deres indhold, eller om efterspørgslen derefter overhovedet er stor nok, er også en ubekendt i denne ligning.

– Jeg frygter, at vi alle er vant til at få indhold på nettet gratis, og at det derfor kan være svært at ændre kulturen til at betale for kunst på nettet. Forhåbentlig er det kun for en kort periode, at det er nødvendigt at tænke i nye baner, og jeg håber allermest, at vi meget snart kan vende tilbage til spillestederne, hvor musikken lever bedst, med ægte spyt og sved og i samvær med vores publikum, fortsætter Falch endvidere.


Du kan tjekke den nye platform ud LIGE HER, hvor du også kan finde billetter til de to førnævnte koncerter, som henholdsvis bliver afviklet den 9. og 14. maj.   

ANNONCE