x

Dansk Live er ikke optimistiske i forhold til spillestedernes skæbne

Dansk Live er ikke optimistiske i forhold til spillestedernes skæbne

Aftalen om fase 4 af genåbningen af Danmark er på plads. Og så alligevel ikke. For klarheden omkring musikbranchens fremtid mangler endnu, og vi ved i virkeligheden stadig ingenting om, hvordan koncertlivet bliver imødekommet. Vi har taget en snak med sekretariatschef for Dansk Live, Esben Marcher om, hvad hans tanker er om hele situationen.

Nu er forhandlingerne af genåbningens fase 4 endelig slut, og vi har her på GAFFA i flere henseender haft fokus på musikbranchens fremtid op til forhandlingerne. Mange af fortællingerne har lydt på, at spillesteder går konkurs, hvis ikke regeringen holder hånden under dem, artister er dårligt stillet, og i det hele taget har nyhedsstrømmen, i ugerne op til forhandlingerne, her på GAFFA set noget dyster og mørk ud.

Vi har sammen holdt vejret længe, og nu lader det altså til, at vi skal holde det endnu længere. Suk. 

For den aftale regeringen og Folketingets partier fredag aften blev enige om, indeholdt til stadighed ikke informationer om spillestedernes og musikbranchens skæbne. Til gengæld indebar aftalen, at forsamlingsforbuddet på 100 stående og 500 siddende personer forlænges til og med 31. oktober. 

Det sætter altså endnu gang spørgsmålet “hvor stiller det så musikbranchen?” på dagsordenen, og i den forbindelse har vi taget en snak med Esben Marcher, der er sekretariatschef for interesseorganisationen for spillesteder og festivaler, Dansk Live, og hørt, hvad hans mening er om at politikerne stadig holder musikbranchen hen. 

– Nu skal vi jo se, hvad dialogen viser den kommende tid. Det er tydeligt for os, at den manglende beslutning bygger på stærke sundhedsfaglige vurderinger af, hvad der kan lade sig gøre og ikke kan lade sig gøre. Dem har vi naturligvis respekt for, fortæller han.

Men han stiller sig samtidig uforstående over for, hvorfor man har valgt at forlænge det nuværende forsamlingsforbud på 100 stående og 500 siddende personer.

– Det er for mig en lidt mærkelig prioritering, fordi man jo gerne må være 100 mennesker i mange andre, ikke corona-sikrede henseender, men når det drejer sig om en koncert er vi fastlagt regler om, at lukke én gæst per to kvadratmeter ind. Og så skal koncerterne også foregå siddende, siger han og påpeger, at koncerter for maksimalt 100 personer grundlæggende også burde at kunne få lov til at foregå som stående arrangementer. 

LÆS OGSÅ: Folketingets plan for den videre genåbning af Danmark er klar

"Politikerne skal forstå hvordan branchen er stykket sammen" 
En anden udfordring, som Esben Marcher mener, at musikbranchen især står overfor, er at få politikerne til at forstå, helt til bunds, hvordan branchen er stykket sammen. Det kunne det nemlig vidne om, at de ikke gør. 

– Situationen er jo ekstremt alvorlig, og vi bliver nødt til at forklare politikerne, helt til bunds, hvordan branchen er stykket sammen. Der er meget, man skal forstå bag om planlægning af koncerter, honorar til artister, der afhænger af billetsalg osv. Der er rigtig mange spektre af musikbranchen, som skal imødekommes, for at vi ikke taber dansk musikliv på gulvet, fortæller han.

For små to ugers tid siden havde vi her på GAFFA også en snak med Esben Marcher om den dengang kommende forhandling af fase 4, og her tilkendegav han nogle konkrete ønsker til, hvad han håbede, forhandlingerne skulle bringe med sig. Blandt andet, at det er nødvendigt, at koncertlivet snart kommer ordentligt i gang igen, og at der sikres en god kompensationsmodel for artister såvel som spillesteder.

LÆS OGSÅ: Dansk Live om udskudt fase 4: Uden hjælp går en lang række spillesteder konkurs 

Den mest sandsynlige skæbne
Men én ting er ønsker, en anden ting er virkelighedens realisme. Og da jeg spørger ham om, hvad han tror er det mest realistiske udfald, lyder svaret:

– Grundlæggende er jeg ikke synderligt optimistisk. Men der lever vel alligevel altid et spinkelt håb indeni en, fortæller han og pointerer samtidig, at bliver det et negativt udfald, så må man sikre de gode kompensationsmodeller. Noget han da også føler, at koncertarrangørerne er i god dialog med myndighederne omkring, og noget han tror på bliver efterlevet.

- Men det er vigtigt, at politikerne også tager alvorligt, at bare fordi spillesteder så småt er ved at sætte koncerter og arrangementer i søen igen – og altså derved har en omsætning – så skal kompensationsmodellerne stadig gælde. For omfanget af den indtjening, de kan få under corona-sikerede arrangementer er langtfra fyldestgørende i forhold til den de normalt kan få, understreger han.

Til sidste stiller jeg ham millionspørgsmålet: “Hvis du kunne sige hvad som helst til politikerne lige nu, altså alt imens de stadig forhandler musikbranchens fremtid, hvad ville det så være?”

Esben Marcher griner lidt i røret, og jeg fornemmer, at det er et spørgsmål, der ikke sådan lige er til at svare på. Men svaret lyder, efter lidt betænkningstid, alligevel meget stålfast:

Poltikerne bliver nødt til at være bevidste om, at hvis de ikke sikrer musiklivet i alt det her, så er det slet ikke sikkert, at det vender tilbage. Spillesteder vil lukke og gå konkurs. Måske kan man med nød og næppe åbne spillesteder i de store byer igen, men for små spillesteder rundt om i landet ser det virkelig sort ud, hvis de ikke får tilstrækkelig hjælp. Der er altså ekstremt meget på spil her. 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA