x

BERSÆRK-INTERVIEW: Med solen som en givende og destruktiv livsform

BERSÆRK-INTERVIEW: Med solen som en givende og destruktiv livsform

Aldrig før har Bersærk gået konceptuelt til værks. Udgangspunkt har altid ligget i de hedenske værdier og i de historier, de fleste af os kender, men muligheden for at overføre de værdier til en samtidsaktuel kontekst har først nu udspillet sig. Som den destruktive og samtidig livsgivende form, som solen er i vores liv, er den blevet det symbolske omdrejningspunkt på Bersærks tredje album, Sol. Et album om katastrofe og undergang og skabelsen af håb og nyt liv.

– Der er noget råt og fundamentalt i det hedenske, ligesom der er en urkraft i det, der er fedt at overføre til rockmusik, siger Jens Moss Thorsen. Han er egentlig forholdsvis ny i bandet, men alligevel taler han om musikken og udtrykket med en gennemgående indsigt og dybdegående kunstnerisk overbevisning. Men han har også haft fingrene helt nede i maskineriet. Ikke bare på bandets tredje plade, Sol, der afslutter den trilogi, Bersærk startede for fem år siden, men han var samtidig med til at understrege det udtryk, bandet har udforsket siden Jernbyrd.

Omkring ham sidder Casper Popp, Lars Evers og Simon Gleerup Meiner. Foran sig har de en håndfuld stifter stående, som de formentlig har trukket i øvelokalets sodavandsautomat for en 10’er. Omkring os raser pandemien stadig, og det forklarer den internetforbindelse, der skaber afstanden mellem os. Undergangen, vi går i møde som et sci-fi-univers fra 80’erne, der er blevet til virkelighed. Uden sammenhæng med det år, vi befinder os i, er Sol et udtryk for barndomsfascinationen, der har fået frie tøjler i de hedenske mytologier.

– Det skal være farligt og primalt, og det kan hedenske gøre, ligesom det også gøre musikken poetisk, fortsætter Jens. – Musikken har mere udgangspunkt i en amerikansk kultur, men vi tillægger det noget poesi og en melankoli ved at tilføje det hedenske aspekt. Det er med til at gøre det noget mere menneskeligt, som er med til at knytte følelsen til tanken.

Bersærk er tydeligt børn af 80’erne, ligesom de beundrer alt i metalkulturens univers. Undergang og atomkatastrofer har alle dage været velkendte emner at behandle i musikken, ligesom den nordiske mytologi er så fasttømret i musikken, at den har fået sin helt egen genre i form af vikingemetal. Alligevel mødes jeg af en ny tilgang, som jeg lytter til Sol, forud for mit møde med bandet. Aldrig har jeg hørt fortællingen på den danske sprog, ligesom jeg aldrig har været bevidst om koblingen mellem futuristiske atomkatastrofer og livets cyklus i den nordiske mytologi.

– Vi har taget udgangspunkt i tanken om ragnarok, hvor alt går under, og hvor der efterfølgende blomstrer noget nyt ud af det, forklarer Lars, der er hjernen bag teksterne og de fleste melodier. – Men her har vi så overført det til en atomkatastrofe, hvor vi lidt har haft nogle 80’er-briller på. Vi har skabt en postapokalyptisk og industriel skal, men når man åbner op for det, ligger alt det okkulte, mystiske og rituelle inde bag.

Artiklen fortsætter under videoen

Hedensk identitet

De hedenske referencer er en helt naturlig del af Bersærks identitet. Det befinder sig omme i baghaven, som Lars forklarer det, ligesom historierne er oplagte at overføre til den musik, Bersærk skaber.

– Når vi bruger det hedenske univers, skal det mere ses som et symbol på det simple og rå, der er nødvendigt at kende for at forstå, hvem man er, forklarer Casper. – Men det er ikke så konkret. Det er ikke sådan, at vi prøver at fremhæve nogle gamle værdier, fordi moderne værdier er ødelæggende for verden. Det handler om at huske, hvor man kommer fra. Det kan bredes ud i alle mulige områder, men essentielt handler det om at føle, at man som menneske har begge fødder plantet i jorden.

Samtidig er Bersærks formidling af den hedenske kultur også et forsøg på at afmystificere mange af de værdier, historierne omfatter. De hedenske værdier er det, der har formet bandets fire medlemmer, som de er i dag, men tematisk overføres værdierne til det, de ser og oplever. Det er fortidens møde med nutiden, ligesom bandet på Sol tager skridtet videre og skuer mod fremtiden.

– Vi bliver ofte spurgt, om vi er et politisk band, fordi man kan trække noget politisk ud af vores tekster, siger Casper. – Men det er aldrig vores dagsorden at gå politisk til værks. Teksterne opstår af vores egne historier og de ting, vi ser og oplever, og deri kan der sagtens ligge noget samfundskritisk.

– Men det vigtigste er, at folk skal føle noget gennem vores musik, tilføjer Jens. – Og det gør vi gennem det sprog, vi bruger. Vi forsøger hele tiden at stå et sted, hvor vi ikke bliver for konkrete, men derimod vækker nogle grundlæggende følelser, som vi alle sammen har. Vreden er ingenting uden glæden, og det er det, vi forsøger at fremhæve i vores musik. Mørket fascinerer os. Det er spændende at starte et sted, hvor der er mørkt og skummelt.

Konceptualiseret modreaktion

Fra Mulm og gennem Jernbyrd og mod Sol ligger det ikke nødvendigvis lige for at finde en gennemgående historie. Udtrykket har udgangspunkt i det samme, ligesom det hedenske har en central rolle i tekstuniverset. Før har Bersærk set tilbage på de historier, de allerede kendte til, og som andre kunne spejle sig i. Netop vigtigheden ved at kunne overføre oldtidens hedenske værdier til det samfund, vi befinder os i og samtidig fremhæve den tankegang som noget helbredende og samlende hos folk. Men på Sol dykker Bersærk ned i en enkelt historie og ser fremad.

– Det er nyt for os at gå mere konceptuelt til værks, siger Lars. – Vi har rod i det hedenske og oldnordiske udgangspunkt og symbolik, men vi har lyst til at tage det til et nyt niveau, hvor man samtidig er mere fremadskuende i musikken. At gøre fremtiden mere til stede i den hedenske tankegang og fremhæve den cyklus, der eksisterer i liv og død.

– Overordnet handler pladen om forfald og genrejsen, tilføjer Jens. – Den tankegang har helt klart skabt nogle muligheder for os. Før vi begyndte at konceptualisere albummet, var det egentlig bare en samling sange af Bersærk, men den konceptuelle skal tilføjede et nyt element i musikken. Foruden at arbejde sammen med en kunstner, der hedder Ræveðis, hvor han inspirerede nogle af sangene i en bestemt retning gennem sine billeder, var det samtidig også en modreaktion på det, musik efterhånden er blevet til for mange. Fordybelsen i musikken er forsvundet hos mange mennesker, ligesom mange bands nøjes med at udgive singler eller albums, hvor der ikke er en rød tråd.

Tvetydig forståelse af forfald og genskabelse

Solen som noget livgivende og samtidig enormt destruktivt har gennem albummet fået en central placering, der sammenfatter den historie, som Bersærk ønsker at fortælle. I min samtale med bandet forstår jeg, at der ikke er tale om én historie med en protagonist og handlingsmæssig udvikling. Det overordnede tema og forfald og genskabelse overføres til naturens kraft og de følelser og tanker, Jens Thorsen får afløb for, når han skriver teksterne.

– Lars er den, der skriver teksterne, hvor jeg er formidleren, og ofte har vi to helt forskellige idéer om, hvad teksterne betyder, siger Casper. – Og det er egentlig hele formålet med musikken. Folk skal kunne bruge musikken til det, de vil. Når Lars sætter sig ned og skriver, åbner han op for underbevidstheden. Det handler sjældent om en konkret oplevelse og historie. Det handler om at sætte nogle sætninger sammen, eller at forsøge at skabe følelsen af et minde, man måske aldrig har haft.

– Jeg har altid været vild med film, der handler om undergang, ligesom jeg bare er en sci-fi-nørd, fortsætter Lars. – Og der er bare så meget sci-fi, der er blevet til virkelighed i vores levetid. Samtidig manglede det take på emner bare i dansk musik. Det kunne bringe emnet tættere på. Men det bliver aldrig helt så konkret, eller i den forstand en fortælling om en krig på et bestemt tidspunkt. Det foregår lige så meget i dit eget hoved. Vi forsøger at formidle lyrikken på samme måde, som når man står og kigger på et abstrakt maleri. Det skal skabe en følelse.

Fra fortid til nutid

Midt i en pandemi og med usikkerhed for konsekvenserne, fremtiden vil byde os, er det oplagt at trække referencer til 2020 og den katastrofe, Bersærk udfolder på pladen. Tanken om menneskets destruktive adfærd og hensynsløse ageren i naturen, som har medført en reaktion, der resulterer i menneskets undergang. Forglemmelsen af de gamle, sande værdier, der har fordret naturens hævn. Det er oplagt at drage sammenhænge mellem de tematikker, som Sol behandler og corona-pandemien, selvom de to ting i virkeligheden er totalt adskillelige.

– Det var aldrig tanken, at der skulle være en sammenhæng mellem albummet og det, der sker omkring os lige nu, siger Simon. – Vi sad og jokede med det her forleden faktisk. Vi har selvfølgelig været bevidste om corona, ligesom vi også har været påvirket af det, men det postapokalyptiske dukkede op uafhængigt af den her situation. Men når der kommer en pandemi som den her, bliver det selvfølgelig meget konkret, og det er let at trække tråde fra emnet på pladen og til det. Det er et produkt af vores lidt okkulte univers, men også et billede af den måde, vi ser verden på.

Bersærk version 2.0

I dag befinder Bersærk sig i 2.0-versionen af sig selv. Udviklet og forbedret, siden Jens Moss Thorsen stillede sig op bag bassen i 2017 og for alvor fik lov at deltage i sangskrivningen og ikke bare det tekniske udtryk. Bersærk er i dag mere gennemarbejdet og gennemført end før, og det er Sol et resultat af. Det er resultatet af at tage de chancer, der skal til for at nå de mål, alle andre vil huske bandet for.

– Jens sidder på hele produktionsdelen og har jo udviklet bandet helt enormt, fordi hans visioner er blevet overført til bandet så direkte, siger Lars. – Vi har lidt fået følelsen, at der ikke længere er ting, der ikke kan lade sig gøre og begrænse os. Men vi har kendt hinanden i 20 år, så vi er meget sammentømrede ikke kun venskabeligt, men også musikalsk, og det fordrer det mod, der skal til. Det gør, at det hele konstant står helt åbent, og det er en fed position at stå i.

– Jeg har haft en produktionsvision på pladen, tilføjer Jens. – Hele stoner-tingen er startet i Palm Desert i USA, og den har vi fra start været inspirerede af, og som vi så har kombineret med en hedensk symbolik. Vi har haft lyst til at være mere legesyge, ligesom vi har haft mere mod på at prøve nye ting af på pladen. Melodierne er stærkere, ligesom pladen er tungere, end vores musik før har været. Det er ikke en oplagt debutplade, men nærmere et resultat af nogle byggesten, der nu er på plads. Vi har alle kendt hinanden i mange år, og vi er nået dertil, hvor vi har lyst til at tage musikken skridtet videre.

Solens dualitet

Sol har som titel været oppe at vende tidligere i forbindelse med de andre plader, fordi solen er roden til alt liv, men samtidig enormt destruktiv – den dualitet er enormt interessant, siger Simon Gleerup Meiner.

Historierne om det, vi kommer fra

– Det er ikke et dogme for os, men mere naturligt at gribe ud efter, siger Casper Popp. – Det er vores baghave, og der er bare så meget at hente i de historier. Samtidig har vi en ambition om at få det ud af den der rollespilskontekst, som mange måske hægter det på.

Processen bag Sol

– Vi startede for to år siden, hvor de første demoer blev indspillet, siger Jens Thorsen. – Lars sidder for det meste derhjemme og arbejder med teksterne og musikken, men hurtigt begyndte vi at mødes alle sammen ude i mit studie på Mols. Det udviklede sig hurtigt til at studiesamarbejde. Og det fede ved det var, at vi havde muligheden for at arbejde videre med sangene, når vi egentlig troede, de var færdige – ligesom at have en pladekontrakt i 80’erne.

LÆS OGSÅ: ANMELDELSE: Et tveægget sværd kløver album


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA