x

Ny undersøgelse opgør værdien af Europas kulturliv før og efter corona

Ny undersøgelse opgør værdien af Europas kulturliv før og efter corona

Kulturlivet har procentuelt tabt lige så meget som luftfarten

Der har været meget debat om kulturlivets vigtighed under coronakrisen – og om de kulturelle branchers økonomiske udfordringer, når en del af kulturlivet er tvangslukket. 

Nu har den europæiske rettighedsorganisation, GESAC, fået konsulentvirksomheden EY til at lave en omfattende undersøgelse af den kulturelle og kreative industris betydning for europæisk økonomi og konsekvenserne af den igangværende coronapandemi. 

Undersøgelsen omfatter ti sektorer: Reklame, Arkitektur, Audiovisuelle medier, Bøger, Musik, Aviser og blade, Scenekunst, Radio, Videospil og Billedkunst, og den viser, at disse sektorer i 2019 omsatte for i alt 643 milliarder euro i Europa, hvilket svarede til 4,4 procent af EU's samlede BNP.

Brancherne beskæftigede i 2019 i alt 7,6 millioner mennesker, svarende til 8,4 gange flere beskæftigede end i telekommunikation og 2,9 gange flere end i bilindustrien. De kulturelle og kreative brancher har desuden skabt flere end 700.000 nye job siden 2013.

I 2020, efter coronaens indtog, har brancherne imidlertid haft et omsætningstab på 31 procent svarende til 199 milliarder euro, hvilket procentuelt er et større tab end turistindustrien og på niveau med luftfartsindustrien. (Ifølge Berlingske har luftfarten i reelle tal globalt tabt cirka 3000 milliarder kroner i 2020, svarende til cirka 400 milliarder euro).

Ser man på de enkelte brancher inden for kulturen, har musikbranchen oplevet et omsætningstab på 76 procent, hvilket inden for den kulturelle sektor kun er overgået af scenekunsten med et omsætningstab på 90 procent. Kun videospil er gået frem, i alt ni procent.

Den danske sangskriverorganisation Koda er en del af GESAC, som har bestilt rapporten, og her er direktør Gorm Arildsen bekymret:

”Det er en vigtig undersøgelse, der udkommer i dag. Og det er alvorlig læsning. De nye tal fra EY sætter en tyk streg under, hvor hårdt kulturen er ramt i øjeblikket og hvor vigtigt det er, at vi får den tilbage på fuld kraft. At musikbranchen er et de områder i Europa, der er allerhårdest ramt, kommer desværre ikke som nogen overraskelse. Og heller ikke at indtægterne fra det digitale musikforbrug på ingen måde kan kompensere for de enorme tab, der opstår, når hele liveområdet er slukket,” udtaler han i en pressemeddelelse.

Læs hele rapporten her

LÆS OGSÅ: Roskilde Festival starter kampagne for morgendagens stjerner – lancerer app

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA