x

Sponsorer et hit

Sponsorer et hit

Når navne som Mariah Carey, Nelly og Kanye West synger om Louis Vuitton, Hennessey eller Dior, er det ikke nødvendigvis, fordi de selv er kommet på det.

Ifølge en artikel i Politiken betaler en lang række firmaer nemlig gode penge for at få deres navn nævnt af de populære popstjerner.

Der er så vidt vides endnu ingen danske kunstnere, der har taget imod penge for at namedroppe Nefa-lygter, X-Box eller Kalundborgbåden, men det kan muligvis ændre sig.

I hvert fald siger Marketingdirektøren for Pladeselskabernes Brancheorganisation IFPI, Jesper Bay, til Politiken:

"Der er ikke noget, der bør eller skal afholde kunstnere og erhvervslivet fra at finde sammen om spændende projekter".

Jesper Bay tror sponsorering af danske tekster vil komme til at ske i fremtiden for at opveje for de tabte indtægter i forbindelse med det faldende pladesalg.

Han mener dog, at det er vigtigt, at forbrugerne er klar over, at der sker en promovering af et brand i sangen, hvis kunstneren skal bibeholde en vis troværdighed.

"Jeg synes ikke, det vil være urimeligt at forlange, at den pågældende sang skal informere om, at den så at sige er sponsoreret af et eller andet firma. Det er også vigtigt for kunstnerens troværdighed, så publikum ved, hvad der foregår og ikke føler sig snydt bagefter".

Politiken har desuden snakket med Thomas Troelsen fra Private, og også han kan se namedropping af firmanavne som en måde at få finansieret sin pladeudgivelse.

"Hvis musikken og produktet passer sammen, er det fedt. Måske er det ikke det smarteste for Oh No Ono at synge om Coca Cola. Men hvis man er et eller andet indie-band, kan man sikkert få Henrik Vibskov (en dansk tøjdesigner, red.) eller en eller anden til at stå for det".

Man skal dog passe på med at modtage penge fra virksomheder. I USA genererede en korrespondance mellem The Kluger Agency (der i dette tilfælde repræsenterede Pussycat Dolls) og Double Happiness Jeans i hvert fald en del protester.

Trods navnet er Double Happiness Jeans nemlig ikke et tøjfirma, men derimod et kunstprojekt, der styres af Jeff Crouse, der samtidig er involveret i Anti-Advertising Agency.

Han skrev om henvendelsen på AAA's webside, hvilket blandt andet genererede artikler i Wired samt heftig debat på nettet om integritet og kunstneriske værdier.

Så det er nok værd at tænke sig om en ekstra gang, inden man tilpasser sine tekster til at handle om supermarkedskæder og pensionsfirmaer, der står klar med en fristende check.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA