Nyhed

Ny podcast-serie sætter fokus på sange, der ændrede alt

GAFFA.dk – alt om musik

Hvordan er det at være sangskriver og skabe et kæmpehit, der forandrer livet for altid? 

I sine unge dage drømte musiker og journalist Mattias Hundebøll selv om at skabe et verdenshit, men det gik ikke helt sådan. Derfor har han brugt det seneste år på at komme tæt på danske sangskrivere, som har oplevet at skrive dét ene hit, der ændrede alt og som har forvandlet deres eget og tusindvis af andre menneskers liv.

I selskab med sangskrivere som Søren Rasted (Aqua), Nanna Øland (Oh Land), Jacob ’Cobber’ Binzer (D-A-D), Waqas (Outlandish) og Anders & Anders (Alphabeat) tager Mattias os med på en utrolig lydrejse. Uden omsvæb får vi et indblik i hvordan nogle af de allerstørste danske hits har vendt op og ned på tilværelsen for de personer, som selv har sat dem i verden - og for alle os andre. 

I et hæsblæsende tempo handler det om jagten på det perfekte hit, om at gå i kiosken – og komme hjem med en pladekontrakt, om at skulle skrive på en bestemt måde, om at være for genert til at være forsanger, om at skille sig af med nogen i bandet, og om hvad det gør ved én, når millionerne begynder at trille ind. 


Hør bl.a. hvordan Alphabeat satte akkorderne sammen til ’Fascination’, hvordan Aqua startede i et storcenter foran 12 mennesker, hvordan D-A-D fik en millionkontrakt i USA, hvorfor Outlandish ikke fik en krone for deres verdenshit, eller hvad Katinka gjorde, da de blev bedt om at lave alting om.


Sangskriverne deler ud af deres hemmeligste hit-ingredienser, originale demo-tracks og inderste tanker om at være sangskriver – på godt og ondt. I hver episode får vi også et indblik i hvordan sangene er blevet så store som de er, og hvordan forskellige branche-personer har fået sangene ud til et publikum. 

Podcasten er sat i verden for at fortælle om sangskrivernes og musikforlagenes arbejde med at publicere sange. Det er Musikforlæggerne - brancheorganisationen for de professionelle musikforlag i Danmark, der står bag podcasten for Koda Kultur. Musikforlæggerne arrangerer hver år Carl Prisen, som hylder og hædrer danske sangskrivere og komponister. I år uddeles Carl Prisen 23. august på Axelborg.


Serien består indtil videre af disse episoder:

Alphabeat – Fascination

’Jeg husker vagt sådan en feeling af - fuck bare jeg ikke glemmer det her’.


De to sangskriverne Anders Bønlykke og Anders SG tager os med helt tilbage til de magiske timer i midten af 00’erne, hvor Alphabeats første og største hit blev skabt. Om hvordan det er, at sidde med noget mellem hænderne, der er så stort – og som man for alt i verden ikke må glemme, inden man når ned til øvelokalet næste dag og kan spille melodien for de andre i bandet. Vi får hele historien om succesen i England, og om hvordan det er at genfinde sig selv, når det hele har lagt sig. 

D-A-D – Sleeping My Day Away

Ungdomssløvsind, tjald og lørdagskylling blev opskriften på en millionkontrakt i USA.


Den er god nok. De sov faktisk det meste af dagen. Og havde de ikke gjort det, havde nok heller ikke skabt deres kæmpehit ’Sleeping My Day Away’. I denne episode tager guitarist Jacob ’Copper’ Binzer og pladeselskabsmand Michael Ritto os med ind i skabelsen af dén sang, som også var stærkt medvirkende til at de fire frembrusende knøse sikrede sig en million-kontrakt med det legendariske pladeselskab Warner Music i USA. 

Oh Land - White Nights

Turen til USA endte i et verdenshit, men også i krav om at skrive på en bestemt måde.


’Det starter som regel ud med, at jeg er lidt indebrændt og gnaven i et døgns tid’. For Nanna Øland opstår der sådan et punkt, hvor der er så meget undertryk, at hun bare må hen og sidde ved klaveret. Hun venter helt til bristepunktet indtræffer, men så kommer sangene også af sig selv. Èn af de sange, der kom, var White Nights, som Nanna tog til New York for at indspille i SONY’s studier for ti år siden. 

Outlandish – Aicha

De lavede et verdenshit, men en anden mand snuppede alle pengene for næsen af dem. 


’Der var ingen penge til os – de tog 99,6 %, det er sindsygt hvor mange penge, han har lavet på det nummer’. De tre drenge fra Outlandish sad på hver deres drengeværelse i Brøndby Strand og samplede løs fra alverdens etniske artister. Og pludselig stod de med et verdenshit i hånden. Her kommer historien om en af de mest succesfulde danske sange, som er nået ud i alle afkroge af verden. Det er også historien om hvordan det kan lade sig gøre at tjene (næsten) nul og niks på så stort et verdenshit. 

Katinka - Vi Er Ikke Kønne Nok

Hvad sker der, når man får besked på, at nogen skal forlade bandet? 


Da Katinka vandt en stor musikkonkurrence, fik bandet lige pludselig at vide, at alt skulle laves om. Der skulle skiftes ud i besætningen, de skulle se ud på en anden måde, og sangene skulle skæres anderledes. Bandets reaktion kom prompte. De nægtede at ligge under for nogen, og de gik i gang med at skrive en sang, der endte med at transformere dem. Det blev nemlig et 
kæmpehit. 

Aqua – Barbie Girl

’René og Lene havde så meget ild i øjnene - jeg vidste bare, at det her ikke ville blive overset’.


Det mest vanvittige danske hit-eventyr nogensinde? Søren og Claus arbejder på en tankstation i Birkerød. De møder René, der omtaler sig selv som kongen, når han tager telefonen. Han kender Line. De har begge ild i øjnene. Og de kan skrive sange. Det kan de alle fire. Én af sangene har så stort hitpotentiale, at den går under kodenavnet B&K (Barbie&Ken) eller Burger King-sangen. De er nemlig bange for, at andre skal stjæle den gode idé. Og selvom der dukker 12 mennesker op til den første autografsession i Tårnby, så fik de i den grad ret. Det blev stort. Kæmpestort. 

Cut ’N’ Move – Get Serious


En dag gik Thera i kiosken.. og kom hjem med en pladekontrakt.

John Aagaard, som egentlig var automekaniker, havde alle odds imod sig, da han skulle ud og skaffe et ukendt dansk band en pladekontrakt. I starten af 90’erne var det nemlig uhørt at producere musik på en computer. Modstanden var stor. Det var jo bare at trykke på en knap og så kom der et hit ud, ik? Men John var opsat på at sætte dansk dancepop på verdenskortet. Han havde hele setuppet klart. Han manglede bare en sangerinde..

Emmelie de Forest – Only Teardrops


Jagten på den perfekte popsang.

Da Emmelie blev spurgt af nogle DR-folk, om hun ville deltage i X Factor, sagde hun pænt nej tak - med begrundelsen, at hun hellere ville stille op til Melodi Grand Prix. For det var det, hun altid havde drømt om. Og det gjorde hun så. I denne episode kommer vi tæt på det utrolige forløb, der gik forud for, at Only Teardrops endte med at vinde Eurovision i 2013. Hvordan skriver man et hit? Hvorfor skulle der være en ’Titanic-fløjte’ i introen? Og hvordan reagerede Emmelie på al virakken? 

ANNONCE