Nyhed

Tid til knyttede næver

Manu Chao vender tilbage Roskilde Festival

Da Manu Chao sidste år væltede Grøn Scene med sit orkester, genetablerede han skarocken som politisk kampform. Den lille fransk/spanske ildsjæl satte simpelthen så meget tryk under publikum, at han i Roskilde Daily af undertegnede fik topkarakteren seks stjerner. Og det var da også en koncert, der står tilbage som et af højdepunkterne i festivalens historie. Intet mindre.

Manu Chao var oprindelig frontmand i det banebrydende franske crossover-orkester Mano Negra, og da han til sidst gik solo, skete det med manér. Års rejse rundt i det syd- og mellemamerikanske udløste den charmerende hybrid af reggae, rock, cumbia og son, der sat sammen som en radiocollage hittede vidt og bredt på klassikeren "Clandestino".


Det var de simple sange spillet, så enhver kunne følge med på den mest udrangerede guitar med sprukne strenge, som gik ind overalt, og som fra 1998, og til efterfølgeren "Esperanza" kom sidste år, blev spillet overalt og gjorde sætningen "Marihuana - Clandestino - Illegal" til mantra for alle, der røg den fede og nægtede at lade sig kriminalisere af den grund.


Manu Chao blev fortaler for gadens parlament og var da også en af initiativtagerne til kampen mod globalisering. Ligesom han tidligt var med til at grundlægge organisationen Attac.

Manu Chao er noget så sjældent som en rockstjerne, der stadig til fulde har sin kredibilitet intakt. Hans koncert er derfor ikke mindst aktuel med den danske højredrejning in mente, og det skal ikke undre, hvis der falder en del knubbede ord i den forbindelse.


Når kampen går ind, og de knyttede næver skyder i vejret i en fejende skarock-fest, skal Manu Chao nok vide at antænde indignationen og byde op til kampen med noget af den mest vitale musik, man kan høre i Europa i disse år. Her er det den europæiske venstrefløjs mest markante stemme, der taler, en kunstner, der passende kan minde os om, at rocken faktisk i bund og grund var rebellernes udtryksform og ikke bare glat muzak som akkompagnement til lyden af de multinationale pladeselskabers kasseapparater.


ROSKILDE DAILY er en avis produceret af GAFFA. Den udkommer dagligt på Roskilde Festival 2002.


ANNONCE