x

Politiken vrøvler

Politiken vrøvler

Det er næppe gået hen over hovedet på nogen, at Wig Wam Tour er blevet aflyst. Det har som ventet affødt en masse skriverier på især kulturredaktionerne rundt omkring på landets aviser.

Politikens Erik Jensen skrev således i søndagsudgaven af Politiken, at arrangørerne, Rock On, begik en række fodfejl, som førte til katastrofen, bl.a.:

"Man valgte forkert mediepartner i musikbladet Gaffa, som kun læses af de i forvejen indviede."

Det er en påstand, som er ganske gratis for Erik Jensen at fremføre, fordi der jo ikke kan føres bevis for den, men chancen for at sparke til GAFFA, der har overtaget Politikens rolle som producent af Roskilde Festivalens officielle avis, skulle åbenbart ikke gå til spilde.

GAFFA må imidlertid kraftigt afvise Erik Jensens forvrøvlede konklusion. Af flere årsager:

GAFFA har inden for det seneste år været mediepartner for en lang række arrangementer, heriblandt to Rock On- koncerter i Forum samt Danish Music Awards og Roskilde Festival. Arrangementer, der alle var totalt udsolgt i forsalg, hvilket underminerer Erik Jensens konklusion om, at GAFFA ikke er i stand til at løfte et arrangement som mediepartner.

GAFFA gik i sin tid ikke ud og bildte nogen ind, at disse arrangementer var udsolgt, fordi GAFFA var mediepartner, da det ville være løgn. Koncerterne var udsolgt, fordi interessen for koncerterne var til stede hos publikum. Ligesom det omvendt viste sig, at interessen ikke var stor nok hos publikum til årets Wig Wam Tour.

Erik Jensen overser også behændigt for sin egen konklusion det faktum, at Danmarks Radio P3 som mediepartner (elektronisk medie) bakkede kraftigt op omkring Wig Wam Tour, og at man som lytter af P3 nærmest blev tæppebombet med Wig Wam Tour i ugen op til de første koncerter i Odense.

Erik Jensen overser også, at Telia som hovedsponsor og Rock On som arrangør har investeret flere millioner kroner i en for koncertbranchen uhørt stor annoncekampagne for Wig Wam Tour. Annoncer, der i øvrigt også blev kørt massivt i Politiken.

GAFFA var således bare ét af tandhjulene i den massive markedsføring af Wig Wam Tour, og det vil ikke være overdrevet at påstå, at Wig Wam Tour - allerede før aflysningen - har været det måske mest omtalte og bedst beskrevne musikarrangement i dansk rockhistorie. Det viste sig bare, at publikums interesse ikke var til stede i høj nok grad.

Det var ikke, fordi publikum ikke kendte til Wig Wam Tour, for så kunne man med rette klandre GAFFA som mediepartner for ikke at have gjort sit job godt nok. Nej, det var fordi interessen ikke var stor nok.

Så enten skriver Erik Jensen sin forvrøvlede konklusion for at sparke til en konkurrent, der truer Politiken og Erik Jensen på musikstoffet, eller også ved han ikke bedre. Jeg ved ikke, hvad der er værst.

Peter Ramsdal


Ansvarshavende redaktør


GAFFA


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA