Nyhed

RECession-arrangører tilfredse med festival

Store musikalske oplevelser og stabil økonomi

Billede: Mick Anderson

Det er blevet dagen derpå for den stort anlagte RECession-festival for alternativ rock og elektronisk musik i Århus. I alt omkring 60 navne, bl.a. The Fall (billedet), Asian Dub Foundation, Coldcut, Llorca, Nikolaj Nørlund, Jackie-O Motherfucker, Calla og Hood har indtaget de fire århusianske spillesteder Train, VoxHall, Musikcaféen, Play samt Turbinehallen på Århus Havn. Og det har været en succes, fortæller Michael Moesmann Madsen fra arrangørgruppen:

- Vi har fået utrolig stor opbakning, både fra publikum, frivillige, vores samarbejdspartnere og pressen, siger han. - Der har været udenlandske journalister, f.eks. var der en journalist fra Litauen for at dække festivalen, og der har været tilskuere fra f.eks. Bruxelles, Berlin og Paris. Vi har også fået omtale af mere bredt anlagte medier, som man ikke skulle tro interesserede sig så meget for alternativ musik, men de har været virkelig begejstrede. Og arkitekten Paw Stryhn har lavet en rigtig flot indretning i Turbinehallen. Jeg har ikke fået armene ned endnu, siger Michael Moesmann Madsen, hvis største musikalske oplevelse på festivalen var med den britiske electronica/dance-duo Coldcut.


Hvordan ligger det så med økonomien - dvs. publikumstilstrømningen?
- Der har været ca. 1000-1500 solgte billetter, sammenlagt af enkelt- og partoutbilletter, og det betyder formodentlig, at festivalen nogenlunde løber rundt. Det præcise overblik har vi dog først midt i måneden. Vi sagde ganske vist et stykke tid før festivalen, at vi skulle sælge 2000 billetter, før den kunne balancere, men tallet er senere blevet nedjusteret, i takt med at nogle af omkostningerne er blevet det. Men jeg er tilfreds, i og med at det er den første festival, og at der er mange andre gode musikalske tilbud i Århus dette forår.

Bliver der så en festival næste år?
- Det er ikke noget, vi har lagt os helt fast på i arrangørgruppen, men jeg er i hvert fald frisk på at prøve igen, og arrangørerne fortsætter under alle omstændigheder med at arbejde for den smalle musik i Århus. F.eks. er nogle af os involverede i en rent elektronisk festival, der finder sted i Ridehuset i slutningen af oktober. Og hvis det viser sig ved fintælling, at økonomien har været bare nogenlunde, mener jeg, der er basis for en endnu større festival næste år.

Er der her i bagklogskabens klare lys noget, I kunne have gjort anderledes?
- Der er selvfølgelig altid nogle børnesygdomme ved den første festival. For os har det primært været, at vi ikke har haft tid nok til forberedelserne. Vi har kun brugt omkring et halvt år, hvor en festival af RECessions størrelse snarere kræver et år, konstaterer Michael Moesmann Madsen.


Nogle har sagt, at festivalen ligger lovlig tæt på Spot-festivalen i slutningen af maj.
- Ja, og det kan der da været noget om. Men vi syntes, det var unikt med datoerne d. 1.-3., som lå torsdag-lørdag, og så i maj, hvor vi jo fik placeret det stærkt politiske band Asian Dub Foundation 1. maj. Vi har også arbejdet tæt sammen med Spot-arrangørerne Dansk Rock Samråd for at undgå overlapninger, slutter Michael Moesmann Madsen.

En del af koncerterne på RECession er anmeldt i GAFFA.dk’s anmeldelsessektion.

ANNONCE