x

Spot 09-paneldebat: Hvordan skal talenter udvikles?

Spot 09-paneldebat: Hvordan skal talenter udvikles?

Er der for lidt talentudvikling i den danske musikbranche? For den slags gør pladeselskaberne og musikorganisationerne vel ikke så meget i? Det var udgangspunktet for paneldebatten "Upcoming.dk / talentudvikling", hvor repræsentanter for danske bands, et pladeselskab og et spillested diskuterede med hinanden og publikum.

I panelet sad sangerinden Pernille Rosendahl (billedet) fra Swan Lee, repræsentanter for de danske upcoming bands Søndag og The Alpine, A&R-manden (altså en slags talentspejder) Christian Backman fra pladeselskabet EMI samt Esben Danielsen, leder af Roskilde-spillestedet Gimle og talsmand for Roskilde Festival. Ordstyrer var Christian Hult, repræsentant for musikforeningen Rytmisk Musik Danmark, tidligere Fajabefa.

Debatten blev indledt med et klip fra dokumentarfilmen "Stjernekigger" om Swan Lees forgæves kamp for en pladekontrakt, der endte med, at gruppen selv finansierede et album - der blev en succes. I klippet så man Pernille Rosendahl forgæves forsøge at få pladeselskabsrepræsentanter i tale over telefonen, og dette lagde kraftigt op til en diskussion om pladeselskabernes manglende lydhørhed over for nye navne, der måske ikke er helt pladeklare, men har talentet. Christian Backman fra EMI måtte medgive, at der ikke var mange danske pladeselskaber, der mere specifikt gik ind og vejledte upcoming bands, men forsikrede, at han da selv var i dialog med masser af lovende grupper og hørte alle de demoer, han fik. Flere i panelet mente dog, at det også var grupperne selv, der skulle arbejde hårdere og sætte mere på spil - også økonomisk - i stedet for at forvente, at det hele blev serveret på et sølvfad.

En stor del af den ganske interessante debat fokuserede desuden på det nystartede projekt "Upcoming.dk", hvor to bands - netop de deltagende Søndag og The Alpine - er blevet udvalgt til over de næste to år at få vejledning af professionelle branchefolk, bl.a. Christian Backman, lidt inspireret af sportens "Team Danmark". Et projekt, alle involverede forventede sig meget af, selv om det indtil videre kun gælder to grupper. Og at der er masser af i hvert fald kvantitet på den danske scene, understregede Pernille Rosendahl ved at sige, at Swan Lees eget lille pladeselskab GoGo, der indtil videre kun har økonomi og mandskab nok til at udgive gruppens egen musik, får 15-20 demo-cd’er om ugen. Så der er nok af potentielt talent at udvikle.

Paneldebat: Upcoming.dk / talentudvikling, Radisson SAS fredag


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA