Musikere og branchefolk diskuterede albummets fremtid i mp3-alderen i spændende, men lovlig ordrig debat
"Is the album dead"? var titlen på lørdagens første paneldebat. Med tidens stigende tendens til musikudveksling over nettet samt radioers og TV’s fokusering på enkelte hits synes den gamle rocktradition med at gøre et album til en kunstnerisk musikalsk helhed at være truet, lød oplægget. Seks paneldeltagere, musikere som branchefolk, kom med deres bud på svar.
Musikeren og musikforskeren Henrik Marstal startede med at redegøre for albummets historie i rocken. Rock’n’roll blev født stort set samtidig med singlepladen i halvtredserne, og i starten var vinyl-lp’en (der primært blev brugt til klassisk) i rock mest en samling af singler og lidt mindre vigtige bonusnumre. Det var først i slutningen af tresserne med album som The Beatles’ "Sgt. Pepper" og Loves "Forever Changes", at rockmusikere begyndte at tænke lp’en som en sammenhængende, kunstnerisk helhed, hvilket blev forstærket med 70’ernes progressive og symfoniske rockbølge. Punken i slutningen af halvfjerdserne satte igen singlen på dagsordenen, og firsernes MTV fortsatte denne tendens, bare i en mere poppet retning. Med cd’ens fremkomst samtidig fik forbrugeren mulighed for at programmere sangenes rækkefølge og springe sange over, hvilket mindskede albummets karakter af helhed, og udviklingen er fortsat med nutidens tendens til at udveksle enkeltstående sange over nettet.
Dette oplæg medførte en større diskussion mellem to af paneldeltagerne, den engelske manager Marc Fox og den amerikanske producer Richard Gottehrer (bl.a. Blondie og The Raveonettes). Fox beklagede sig over musikindustriens fokusering på korte udtryk, det "hurtige fix", mens Gottehrer mente, at de fleste musikere - undtagen den virkelige avantgarde - burde kunne udtrykke sig på de tre minutter, en single varer. Ironisk nok afslørede Fox senere i debatten, at han selv arbejder med mange mere poppede kunstnere, hvilket medførte flere skarpe kommentarer - men der skal jo også smør på brødet.
De to musikere og sangskrivere, amerikanske Neill C. Furio (Marie Frank m.fl.) og Jacob Eriksen (eks-Shirtsville) havde vidt forskellige indlæg. Furio redegjorde meget poetisk for de forskellige karakteristika for en single ("it’s like a kiss") og et album ("it’s like a relationship") og sagde, at begge har deres styrker og svagheder, mens Eriksen med en vis sarkasme slog koldt vand i blodet. De etablerede institutioner går altid i panik, når noget nyt er under opsejling, f.eks. var "eliten" meget bekymret over biografernes fremtid, da videoen kom frem i firserne. Bekymringen var ubegrundet, og sådan er det også, når det gælder musikken. Dagens teenagere har faktisk en meget mere udviklet smag end deres forældre, når de unge i dag f.eks. tænder på avanceret arrangeret R&B som Brandy. Så har albummet ikke nødvendigvis en fremtid, gælder det i hvert fald for den kunstnerisk nyskabende musik.
Panelets sidste deltager, manageren Christian Ulf-Hansen, var også fortrøstningsfuld og påpegede, at Norah Jones har solgt over seks millioner album uden at have en top 40-single i USA. Han påpegede ligeledes, at der endnu er midaldrende købere, der ikke downloader musik, ligesom der stadig er et kultpublikum, der sværger til vinylen og ikke vil slippe den.
Den to en halv time lange maratondiskussion kom ind på mange andre emner, bl.a. copyright og marketing, og adskillige fra publikum - hvor mange dog tydeligvis også var professionelle - blandede sig livligt. Indlæggene og debatten var generelt særdeles spændende, men man kunne godt have ønsket sig en kortere og mere skarpt vinklet debat med færre deltagere, for efterhånden var luften tyk af de uendelige kaskader af ord og meninger - for nogle af deltagernes vedkommende afviklet på et meget hurtigt engelsk. Den generelle konklusion var dog, at albummet stadig har en fremtid, selv om dets position er marginaliseret en smule i musikverdenen. Som Christian Ulf-Hansen sagde med et let ændret Frank Zappa-citat: "The album’s not dead - it just smells a bit."
Paneldebat: Is the album dead?, Radisson SAS, lørdag