Spot 09-foredrag: It's a great life

Spot 09-foredrag: It's a great life

Han kunne slet ikke holde op med at tale igen, Richard Gottehrer. Musikveteranen, der ifølge interviewer Jan Poulsen har "gjort alt, hvad man kan inden for branchen", slyngede om sig med morsomme anekdoter i en næsten endeløs, men altid underholdende ordstrøm.

Poulsen havde fået til opgave at styre ham, og den opgave var enten meget svær eller meget let - alt efter hvordan man greb den an. Heldigvis valgte Poulsen en stor del af tiden den lette udvej: Han lod Gottehrer snakke.

Heldigvis, for selvfølgelig havde Gottehrer interessante synspunkter på spændende emner, f.eks. den nye digitale musikdistribution: "Der kommer til at ske store forandringer, så vi kan lige så godt få det bedste ud af det," lød beskeden. Tilsvarende var hans insisteren på, at the song is the key - ikke lyden eller de instrumentale færdigheder eller look’et - overbevisende, også selv om den var forudsigelig. Den kom jo trods alt fra en mand, der var en særdeles prominent sangskriver, før han blev en ditto producer.

Sellerisodavand og Jerry Lee Lewis
Men i sidste ende var det anekdoterne, der var det mest interessante ved at høre Gottehrer tale. Omtalen i programmet lagde op til, at Gottehrers praktiske erfaringer skulle kunne inspirere unge upcomere, der gerne vil slå igennem.

Men hans erfaringer var for en stor del gjort under andre omstændigheder end dem, der præger nutidens musikbranche - i en tid med samlebåndssangskrivning og hurtige penge. Til gengæld var selve ånden i hans foredrag inspirerende.

Når han talte om punk og Louis Armstrong, nærmest strålede han af begejstring. Og hans anekdoter - om at bestikke DJs med sellerisodavand eller om at få Jerry Lee Lewis til at indspille en sang, man skrev, da man var 16 osv. - gav i dén grad lyst til at blive noget ved musikken. Der kom interessant viden ud af den aldrende veterans mund, bestemt, men det var den entusiasme, den blev fremsat med, der virkelig gjorde indtryk.

Foredrag: "It’s a great life: Live ... survive ... and win in the music business", Radisson SAS, lørdag


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA