Samtidig med Sonar er der på Barcelonas klubber en lang række mod-festivaler, anti-koncerter og fester. Nogle mener, at Sonar er alt for kommerciel.
Når Sonar-festivalens knitrende toner lyder i juni i Barcelona, virker byen som en magnet på alt, hvad der kan sige en lyd inden for elektronisk musik. Kunstnere, der ikke er inviteret, kommer alligevel og spiller et andet sted i byen. Folk, der ikke har råd til Sonar, laver deres egne fester. De, der synes, Sonar er for kommercielt, laver deres eget alternativ.
I pladebutikkerne flyder det over med flyers for arrangementer, der sigter mod Sonar-publikum, og prøver at lokke dem væk fra de store festivalkoncerter uden for byen om aftenen og ind på klubberne. Og de fleste henviser da også til Sonar med valget af navn. Der er The Wrong Festival, en række mere noise-baserede koncerter, Radar - som alternativ til Sonar - er en fest torsdag aften, og pladeselskaber præsenterer deres kunstnere på klubber rundt omkring i byen, i år med så tjekkede labels som ~scape, Bungalow, Kompakt og Tresor.
Og så er der festen, som ikke nøjes med at antyde: Anti Sonar. Det er en noget hemmelig sag, som alle har hørt om, men ingen rigtig ved, hvad er. Efter lidt detektivarbejde kommer GAFFA dog i kontakt med en af arrangørerne, Manu Blin, der har pladebutikken Tasmaniac. Han fortæller, at Anti Sonar har eksisteret lige så længe som Sonar, og at det skal ses som et både kunstnerisk og kommercielt alternativ til Sonars giga-arrangementer om aftenen.
- Det er for folk, der ikke gider stå og blive klemt, og som ikke har råd til at betale Sonar-billetten. Vi lavede Anti Sonar, fordi vi ikke bryder os om den måde, Sonar prøver at kommercialisere technokulturen på. Sonar By Night satser på de største DJs og det, der er mest oppe i tiden, mener Manu Blin.
På Anti Sonar spiller især lokale kunstnere og DJs. Det er gratis og foregår et hemmeligt sted uden for Barcelona. Adressen bliver kun nævnt samme dag og mundtligt. Manu Blin siger, at det er fordi, bystyret i Barcelona på grund af deres samarbejde med Sonar vil lukke festen, hvis de ved, hvor den er.
Jordan, en newzealænder bosat i Barcelona, arrangerer for andet år The Wrong Festival i en lille, dyster klub. Han satser på den intimitet, som Sonar By Nights størrelse ikke kan tilbyde, samt et mere eksperimenterende program.
- Jeg synes, vi supplerer Sonar godt. Faktisk kender jeg flere mennesker, der tager herned til vores festival, men samtidig køber billetter til Sonar By Day. Så alle burde være glade.
Samtidig lægger han ikke skjul på, at Sonar er blevet meget kommerciel,
hvilket ikke nødvendigvis kommer kunstnerne til gode.
- Jeg spillede på Sonar som DJ sidste år og fik ikke en krone for det. Samtidig betaler pladeselskaber for at få lov til at præsentere deres kunstnere. Det gider vi ikke.
http://thewrongfestival.info
http://www.sonar.es