x

Første rapport fra årets Roskilde Festival

Første rapport fra årets Roskilde Festival

Søndag klokken otte åbnede Roskilde Festival portene for de mest morgenfriske og entusiastiske gæster, som stod klar til at erobre campingarealet.

Der er en halv time til portene går op, og hverken dårlige vejrprofetier eller udsigten til en uge med kronisk rødternede øjne, lunken fast food og smat mellem tæerne har afskrækket den massive menneskemængde, som tålmodigt står klar foran hegnet. Truende skyer vidner traditionen tro om, at Nordeuropas største festival er ved at indtage Roskilde.
Nogle af de fremmødte har været undervejs i dagevis, og flere har siden torsdag camperet i omegnen af København og Roskilde. Andre har sat vækkeuret til at ringe, et kvarter før de gik i seng, for som de første at nå frem til festivalen. I alt har 45.000 købt billet gældende allerede fra søndag, og det er 10.000 flere end sidste år.
Fælles for dem alle er, at de vil være blandt de første, der træder igennem den orange port og ind til det 133 tønder store campingareal og på bedste nybyggervis erobrer det stykke jord, der skal være deres base den næste uge. Klokken er blevet otte, og under stor jubel åbner Roskilde Festival for 33. gang portene.

Opvarmning
Massen bevæger sig en smule, men der er stadig et langsommeligt tjekpoint forude, som gæsterne skal passere enkeltvis, inden de kan tage pavilloner, telte, hårdt pressede indkøbsvogne og dåseøl på nakken og kaste sig ud over markerne.
- Vi er kommet for at få en god plads, og så er der kun Roskilde Festival en gang om året, så det gælder om at få så meget ud af det som muligt, fortæller Anna Olsson på 19 år fra Härnösand i Sverige. Line Mikkelsen på 17 år, fra Jyderup supplerer:
- Dagene inden festivalen er mindst lige så vigtige, som når det for alvor går løs. Vi skal drikke os stive, hygge, se film og møde en masse nye mennesker. Og der er rigeligt at tage sig til i dagene inden festivalpladsen åbner, fordi i år er der blevet gjort en ekstra indsats, for at gæsterne kan købe mad og blive underholdt i form af koncerter og film allerede fra i dag.

Besøg fra naboerne
Der har været rift om billetterne, og i den sidste uge inden salget sluttede, blev der slået uge-rekord med et salg på17.000 billetter. Med 75.000 solgte billetter melder festivalen om alt udsolgt, og parløren kommer ikke til at brænde i lommen, fordi vi får besøg fra både vores svenske, norske og finske naboer, samt gæster fra både Island, England, Holland og Tyskland.
Fra Bergen kommer Johannes Basch på 52 år og er udover den lykkelige ejer af et af de eftertragtede armbånd også den, der får lov at gå først gennem porten. Siden lørdag eftermiddag, har han ventet foran hegnet sammen med sin datter. Johannes har været på Roskilde seks gange før, første gang i 1995. For ham er det blevet en tradition at komme tidligt, så han kan sikre sig en god plads. På den måde har han også god tid, til at kigge på de forandringer festivalen har fra start til slut:
- Jeg kan godt lide, at græsset er så grønt og højt, lige når man ankommer. Efterhånden som folk støder til, bliver græsset trampet ned. Det er fint at kigge på!
Et par af gæsterne havde kigget ekstra dybt i lommelærken, og flere valgte at vælte sig ind igennem indgangen til campingarealet, mens en enkelt simpelthen dejsede om af træthed efter at have holdt sig vågen i 30 timer.
Men både de trætte, de stive, de festlige og de stenede blev budt velkommen på bedste VIP-vis af udsendte fra Festivalradioen, der stod klar med håndtryk, reklamestickers og ønsket om en god festival.


Læs dagens Roskilde Daily

Roskilde Daily er Roskilde Festivals officielle avis som produceres af GAFFA i samarbejde med Rockphoto. Den udkommer dagligt fra mandag d. 23/6 til søndag d. 29/6.

Avisen sælges på festival-pladsen for 7 kr. / 1€, men vi har besluttet, at andre ikke skal snydes. Derfor kan avisen downloades i Adobe pdf format.

Roskilde Daily, mandag. 23/6 (3.1 MB).


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA