x

Det digitale salg rammer 100 millioner kroner

Det digitale salg rammer 100 millioner kroner

I nyhedsbrevet Pladebranchen.NU fremgår det i dag, at der i 2008 blev solgt musik i digital form for over 100 millioner kroner. Det betyder, at det digitale salg sidste år udgjorde omkring atten procent af det samlede musiksalg herhjemme. Det noteres dog, at der er sket et mindre fald i totalmarkedet.

Men de 100 millioner kroner er stadig en fordobling af den digitale omsætning sammenlignet med 2007, hvilket Jesper Bay fra IFPI Danmark beskriver som "det vendepunkt, branchen har gået og sukket efter, siden markedet startede sit fald i 2001".

Jesper Bay forklarer fremgangen med fremkomsten af helt nye tjenester og forretningsmodeller, og giver blandt andet TDC's "Play" en del af æren for væksten i det digitale marked i 2008. Men samtidig er det "traditionelle" digitale downloadmarked også vokset, også når det gælder det digitale albumsalg, som mange såkaldte eksperter ellers ifølge Bay afskrev for år tilbage.

Jesper Bay siger afslutningsvis, at året ikke gik helt så godt som, man kunne have håbet, men konkluderer dog at fremtiden alligevel ser relativ lys ud: "Vi har en fordel, som andre brancher må misunde os: Et grundlæggende populært produkt - musikken - som er umanerligt velegnet til at distribuere digitalt".


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA