Band betaler publikum for at komme til deres koncert

Band betaler publikum for at komme til deres koncert

Som bekendt har visse musikere problemer med at få folk til at betale penge for deres cd'er og koncerter, og mange tænker kreativt, så det knager, for at finde alternative måder at markedsføre sig på.

Nu har det århusianske, 70'er-inspirerede funkband Sunstroke PM trukket en noget usædvanlig kanin op af hatten. Gruppen vil nemlig betale publikum for at komme til deres koncert på VoxHall 9. maj, fortæller de til Jyllands-Posten. Koncerten optages og udgives som deres debutplade.

"Det er alternativ markedsføring," siger bandets keyboardspiller og manager, Jesper Hansen, til Jyllands-Posten og fortsætter:

"Vi er så sikre på, at det produkt, som bandet leverer, er så godt, at de fleste gæster vil sprede rygtet om bandet til venner og bekendte og forhåbentlig endda købe cd'en, når den udkommer. Det er da en god handel for os for kun 100 kroner. Desuden er det altid sjovest at spille i en fyldt sal."

Det er dog kun de første 100 publikummer, der får 100 kroner for at møde op. Der er plads til 550 personer på VoxHall. Og for at få pengene udbetalt, må man høre koncerten til ende. For at få billet til koncerten, skal man hente en gratis billet i en af de århusianske afdelinger af pladebutikken Stereo Studio, og denne kan så efter koncerten ombyttes til 100 kroner.

Jesper Hansen påpeger dog over for Jyllands-Posten: "Har man haft en god oplevelse, kan man vælge ikke at indløse pengene og derved støtte bandet."

Sunstroke PM mener selv, at de er bedre live end i studiet, og de har derfor valgt at indspille deres debutalbum live på VoxHall. Jesper Hansen forklarer:

"De fleste bands vælger at gå i studiet, men da Sunstroke PM gør sig bedst på scenen, er det naturligt at indspille der. Alt for mange bands lyder fantastisk på cd, men skuffer fælt, når det kommer til live-jobs."

Jesper Hansen læser Music Management på Det Jyske Musikkonservatorium i Århus, og han fik idéen til den alternative markedsføring efter et seminar med pr-manden Christian Have, direktør i Have PR og Kommunikation.

"Christian mener, at denne fremgangsmåde er fremtiden inden for markedsføring, så nu bruger jeg idéen i forbindelse med koncerten," forklarer Jesper Hansen til Jyllands-Posten.

Sunstroke PM's lineup er i øvrigt som følger:
Rune Krogshede: trompet
Johan Knudsen: saxofon
Henrik Olsen: guitar
Jesper Karkov: bas
Andreas Hejslet: vokal
Simon Andersen: trommer
Jesper Hansen: Hammond-orgel

Sunstroke PM på MySpace


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA