Wäldchengarten revitaliserede skandaleværket fra 1983 i Århus – med bevingede ord fra ophavsmanden
Den ovenud tragiske dato 11. september 2003 (behøver vi nævne det: 2-årsdag for terrorangrebene i USA, 30-års ditto for militærkuppet i Chile, den svenske udenrigsminister Anna Lindhs død efter knivoverfaldet dagen før; var der yderligere?) var heldigvis også rammen om enkelte lyspunkter. Et af dem var arrangementet "Inskription" på Musikcaféen i Århus, arrangeret af det århusianske alternative musikmagasin Geiger. I forbindelse med første cd-udgivelse af Martin Halls 20 år gamle koncertværk "Inskription" blev ophavsmanden først interviewet af Geiger-skribenten Rasmus Steffensen, hvorefter den unge århusianske electronica-duo Wäldchengarten nyopførte værket.
Valget af den uheldsvangre dato var mere eller mindre tilfældigt og uden andre bagtanker end den æstetiske værdi af 11-tallet, har Martin Hall tidligere forklaret til GAFFA.dk, og det blev heller ikke berørt i løbet af aftenen. Til gengæld talte Hall passioneret om bl.a. den skandale, "Inskription" vakte, da den 40 minutter lange, i perioder stærkt støjende og delvist improviserede kompostion for violin, båndoptagere, lydmodulatorer og aggressive råb blev opført 5. september 1983 i Radiohusets koncertsal for et primært aldrende og nobelt klædt publikum forberedt på klassisk kompositionsmusik. Optagelsen blev dengang udsendt i radioen og har ellers kun været udgivet på kassettebånd i stærkt begrænset oplag, men er nu ved 20-års jubilæet endelig kommet på cd, efter efterspørgsel fra bl.a. unge electronica-musikere (der enten havde hørt en af de få kopier eller bare hørt om værket, men fundet idéen interessant), og udgivet på Martin Halls nystiftede pladeselskab Panoptikon i samarbejde med Dansk Rock Samråd og Geiger. Det havde dog været meget svært at opspore masterbåndet i Danmarks Radios arkiver, fordi der gennem tiden havde været en del modvilje mod værket blandt radioens teknikere, fortalte en grinende Hall, alt imens samtalen blev optaget af selvsamme radio. Men det var altså endelig dukket op.
Den spændende samtale kom også ind på Martin Halls andet nye album, det poporienterede "Music Hall" med leadvokaler af primært yngre danske sangerinder såsom Mette Sand Hersoug (Moon Gringo), Tanja Thulau (Luke) og Lise Westzynthius, og meget andet fra Martin Halls karriere, der spænder over 25 år og inkluderer musik, litteratur, teater og meget mere, selvom han kun lige er fyldt 40 år.
Så var det tid for de helt unge at tage over. Som Martin Hall tidligere har fortalt til GAFFA.dk, var der ingen pointe for ham og aftenens arrangører i at genopføre "Inskription" og dermed dvæle ved fortiden. I stedet havde man ladet den unge århusianske electronica-duo Wäldchengarten bearbejde originalmaterialet på samplere og andet teknik og således give værket en nutidig drejning. Wäldchengarten gik under overskriften "Transkription" til opgaven med stor entusiasme og var – heldigvis – hverken overdrevent respektfulde eller det modsatte over for det originale værk. I starten kunne man tydeligt genkende forlægget, men hvad der hos originalen langsomt udviklede sig til et støjorigie, blev her nærmest suget ind i en mere meditativ malstrøm af mere drømmeagtig karakter, som videre blev understøttet af den flotte bagscene-grafik og diskret guitarspil. Enkelte ekstremt gennemtrængende hyletoner mindede om forbindelsen tilbage til den kradsbørstige original, og det var fint nok, men ellers holdt Wäldchengarten sig klogeligt fra den letkøbte og alt andet end kontroversielle effekt det ville have været bare at støje uhæmmet løs.
Skandale var der således ikke rigtig noget af, men det var der vel heller ikke nogen, der havde forventet, nu der på forhånd havde været talt så meget om arrangementets karakter modsat for 20 år siden. Til gengæld var der masser af både tankevækkende og underholdende ord og fin, nutidig elektronisk musik. En vederkvægende afslutning på en ellers trist dag.