x

Danske spillesteder har det stadigt sværere

Danske spillesteder har det stadigt sværere

Som vi før har fortalt, har finanskrisen og dermed et svigtende ølsalg ført til, at flere danske spillesteder står med et gevaldigt underskud. Nu gnides der yderligere salt i såret, i og med at en tidsbegrænset pulje på 10 millioner kroner til musikpolitiske initiativer fjernes, skriver Børsen i dag. De penge har tidligere været brugt til publikumsudvikling, markedsføring af plader og musikalsk talentudvikling.

Regnskaberne for nogle af landets største spillesteder ser ud som følger:

Vega kom ud af 2008 med et underskud på 4,4 millioner mod et overskud på 3 millioner kroner året før.

Train kom ud af 2008 med et underksud på 5,7 millioner mod et mindre underskud på 1,2 millioner kroner året før.

Amager Bio kom ud af 2008 med et underskud på en halv million.

Formand for spillesteder.dk, Jesper Nordahl, udtaler til Børsen:

”Der er rigtig dårlig signalværdi i, at der skæres på musikområdet, pengene skulle selvfølgelig ikke skæres væk, men overføres til spillestedsområdet. Vi er i god dialog med både ministeren og oppositionen, og vi forventer et løft til spillestedsområdet på 35-40 millioner kroner på finansloven, ellers når vi så langt ud, at nogle spillesteder må lukke.”

Kommunikationschef på Vega Magnus Restofte udtaler:

”Det er meget oplagt, at staten får kigget på lovgivningen omkring spillestederne. Vi har skåret helt ind til benet i organisationen med fyringer og besparelser, og alle løber hurtigere, for at vores publikum ikke skal mærke, at vi er i krise. Det er et stort problem, at både vi og vores kollegaer på andre spillesteder bliver økonomisk sårbare, så snart folk drikker færre øl.”

Formand for Kunstrådets musikudvalg, Giordano Bellincampi, siger til Børsen, at han ser optimistisk på mulighederne for at forhandle ekstra penge hjem til musikområdet og dermed også spillestederne:

”Vi har overfor ministeren fremlagt de områder inden for musikken, som særligt får problemer, når midlerne ikke er der længere, eksempelvis spillestederne og markedsføringen af plader. Og de næste dage sætter vi os sammen i udvalget for at prioritere.”


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA